MONITOR FISCAL. Informații cheie despre noutățile legislative esențiale ale perioadei 25 iunie – 10 iulie

MONITOR FISCAL. Informații cheie despre noutățile legislative esențiale ale perioadei 25 iunie - 10 iulie

MONITOR FISCAL. Informații cheie despre noutățile legislative esențiale ale perioadei 25 iunie – 10 iulie

 

Vă oferim astăzi prima ediție a Monitorului Fiscal, un material periodic elaborat de The Tax Institute, primul think tank de fiscalitate din România.

În acest raport, pe care îl vom publica la fiecare 15 zile, inventariem și să sintetizăm principalele acte normative relevante emise de autoritățile române în domeniul legislației fiscale în perioada de referință. Scopul nostru este de a vă oferi o privire de ansamblu clară și concisă asupra noutăților legislative din acest sector atât de dinamic, unde modificările cadrului fiscal operează cu viteze amețitoare.

În fiecare ediție, veți găsi detalii despre cele mai recente reglementări și modificări legislative, sintetizate într-un mod accesibil și structurat, care să vă permită să le parcurgeți cu ușurință și să rețineți esențialul. Fie că sunteți un profesionist în domeniul fiscal, un antreprenor sau doar un cetățean interesat de evoluția legislației fiscale, Monitorul Fiscal este o resursă indispensabilă pentru a naviga cu succes prin complexitatea reglementărilor și a vă menține informat în acest domeniu crucial.

OUG nr. 87/2024 privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare

Publicare: Monitorul Oficial nr. 608 din 28 iunie 2024

Dată de intrare în vigoare: 28 iunie 2024

Sumar: Actul normativ modifică mai multe prevederi ce țin de aplicarea sistemelor e-Transport (se amână regimul de sancțiuni pentru anumiți operatori economici), e-Factura (se reglementează o perioadă de un an în care anumite entități nu trebuie să aplice sistemul), e-TVA (se modifică sistemul deconturilor precompletate, astfel încât implementarea sa să fie amânată de facto până anul viitor). În plus, actul normativ aduce și o serie de clarificări pentru acordarea facilității fiscale în ceea ce privește salariul minim.

Detalieri esențiale:

1. Noutăți e-Transport

• Regimul de sancțiuni pentru neraportarea în e-Transport a transporturilor internaționale de mărfuri au fost amânate până la 1 ianuarie 2025 pentru companiile care au, la data realizării transportului, statutul de operator economic autorizat (AEO). Pentru companiile care nu dețin acest statut, sancțiunile au intrat în vigoare la 1 iulie și se pot aplica pentru faptele săvârșite și constatate începând cu această dată.

2. Noutăți e-Factura

• OUG a stabilit o perioadă de un an, până la 1 iulie 2025, în care sistemul e-Factura să nu fie obligatoriu pentru institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale și nici pentru furnizorii ori prestatorii acestora.

3. Noutăți e-TVA

• Actul normativ modifică OUG 70/2024, prin care s-a reglementat sistemul e-TVA, în contextul unor critici și proteste ale mediului de afaceri asupra termenelor și procedurilor fiscale legate de implementarea deconturilor precompletate de TVA.
• Fără ca termenul de aplicare a noului sistem să fie prorograt la nivel legislativ, asistăm totuși la o amânare de facto a prevederilor sale întrucât s-a stabilit că, până la 1 ianuarie 2025, nu se vor aplica niciun fel de sancțiuni operatorilor economici care nu răspund la solicitările de justificare a diferențelor de TVA identificate între deconturile precompletate de ANAF și cele depuse de contribuabili prin Formularul 300.

Alte modificări aduse sistemului e-TVA:

• s-a modificat termenul de transmitere a deconturilor precompletate către contribuabili și a fost extinsă perioada de răspuns pe care o au companiile pentru a justifica diferențele de TVA – deconturile precompletate vor fi trimise până în data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de TVA – formular 300, iar termenul de răspuns al contribuabililor va fi de 20 de zile lucrătoare față de cele cinci zile, reglementate inițial;
• au fost eliminate notele justificative privind diferențele de TVA între deconturile precompletate și cele finale depuse de contribuabili, ele fiind înlocuite cu notificările de conformare, deja prevăzute de legislația fiscală, acestea urmând să fie adaptate pentru a se potrivi sistemului e-TVA;
• a fost majorat pragul de semnificație pentru diferențele de TVA care vor fi considerate semnificative și pe care companiile vor trebui să le justifice: minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 de lei (față de 1.000 de lei, anterior);
• au fost micșorate amenzile și diferențiate în funcție de mărimea contribuabililor: 5.000 lei – 10.000 lei, pentru contribuabilii mari, 2.500 lei – 5.000 lei, pentru contribuabilii mijlocii, 1.000 lei – 2.500 lei, pentru contribuabilii mici și persoanele fizice;
• s-a introdus precizarea că aceste sancțiuni vor fi acoperite de Legea prevenției, astfel că nu firmele nu vor fi sancționate de la prima abatere;
• s-a amânat aplicarea sistemului e-TVA pentru contribuabilii care aplică sistemul de TVA la încasare până 1 august 2025.

4. Noutăți pentru aplicarea scutirii de taxe la salariul minim

• OUG nr. 87/2024 a stabilit că scutirea de taxe salariale de 300 de lei, în vigoare de la 1 iulie, se va aplica pentru toate salariile minime care împreună cu celelalte beneficii extrasalariale nu depășesc valoarea de 4.000 de lei, fără a se lua în calcul tichetele de masă și indemnizațiile de hrană (anterior, aceste beneficii pentru acoperirea costurilor de masă ale salariaților erau cuprinse în calculul plafonului de 4.000 de lei).

Ordinul ANAF 1268/1337/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport

Publicare: Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024

Dată de intrare în vigoare: 1 iulie 2024

Sumar: Actul normativ stabilește o nouă procedură pentru utilizarea și funcționarea sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, care o înlocuiește pe cea anterioară, stabilită în Ordinul ANAF nr. 2.545/2022 (abrogat acum).

Detalieri esențiale:

• Majoritatea prevederilor din vechea procedură sunt preluate și în cea nouă, fiind păstrate limitele de semnificație care declanșează obligațiile de raportare, doar că acestea sunt extinse și la transporturile internaționale de mărfuri, vizate și ele de raportări în e-Transport din acest an. Astfel, categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului;

• Apare precizarea că, în cazul operațiunilor de import, valoarea bunurilor declarate este valoarea înscrisă în factura externă;

• În situația în care bunurile pentru care există obligația declarării în Sistemul e-Transport nu au fost recepționate sau au fost recepționate parțial de beneficiarul/destinatarul menționat în Sistemul e-Transport la momentul obținerii codului UIT, bunurile nerecepționate vor reveni în depozitul de încărcare sau în cel mai apropiat depozit al expeditorului în baza codului UIT inițial. Returul ulterior al bunurilor care au fost recepționate formează o nouă partidă de bunuri pentru care este necesară obținerea unui cod UIT nou de către partea care returnează bunurile.

• În cazul unui transport internațional de bunuri având furnizor din România, returul ulterior al bunurilor care au fost recepționate formează o nouă partidă de bunuri pentru care este necesară obținerea unui cod UIT nou de către furnizorul inițial;

• În cazul în care bunurile pentru care există obligația declarării în Sistemul e-Transport sunt transportate la nivel național cu mijloace de transport aparținând mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier, etc., în Sistemul e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situație în care locul de încărcare, respectiv descărcare, va fi considerat locul în care vehiculul de transport rutier va prelua sau preda bunurile transportate.

• Apare posibilitatea de confirmare a datelor declarate în sistemul e-Transport după obținerea codului UIT.

• Este detaliat modul în care se va face monitorizarea transporturilor în timp real, atât pentru vehiculele care sunt echipate cu GPS-uri care permit transmiterea automată a datelor de poziționare către serverele ANAF, cât și pentru cele care nu au astfel de sisteme. În primul caz, operatorul de transport rutier este obligat să asigure buna funcționare a respectivelor dispozitive pe toată durata traseului de transport, iar înaintea pornirii pe traseu, este obligatorie introducerea codurilor UIT și atribuirea acestora dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare. În al doilea caz, operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip telefon mobil funcționale, pe care au fost instalate modulele informatice puse la dispoziție de către Centrul Național pentru Informații Financiare, iar conducătorul auto are obligația să pornească dispozitivul de poziționare și să introducă codurile UIT aferente transportului înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național.

• Se clarifică și faptul că transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat achiziționate din magazinele Cash and carry reprezentând produse pe care clientul le alege de pe raft, le plătește la casele de marcat și le transportă în nume propriu, nu fac obiectul declarării în Sistemul e-Transport.

Ordinul ANAF nr. 1399/2024 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și a modelului și conținutului unor formulare

Publicare: Monitorul Oficial nr. 605 din 28 iunie 2024

Dată de intrare în vigoare: 28 iunie 2024

Sumar: Actul normativ reglementează o procedură de stabilire din oficiu a TVA pentru contribuabilii care au codul de TVA anulat și care continuă să deruleze operațiuni taxabile, fără a depune declarațiile de TVA obligatorii în aceste situații

Detalieri esențiale:

• Procedura vizează persoanele impozabile care nu au cod valabil de TVA, conform art. 316 alin. 11 lit. a, c, d, e sau h din Codul fiscal, și care, deși derulează operațiuni taxabile, nu depun declarația de TVA 311, obligatorie în astfel de situații.

• Procedura nu se aplică pentru perioadele pentru care TVA a făcut obiectul unei inspecții fiscale sau pentru care a început inspecția fiscală și nici pentru perioadele care au fost supuse verificării documentare.

• În linii mari, procedura presupune mai multe etape: ANAF va genera lunar o listă a contribuabililor care nu au depus formularul 311, folosind datele din sistemele e-Factura și e-Case de marcat. Contribuabilii vor fi notificați și vor avea 20 de zile pentru a depune declarațiile lipsă. Vor avea și un termen de 7 zile pentru a fi audiați la sediul ANAF în caz că trebuie să justifice că nu datorează TVA. Dacă nu răspund la notificare, vor primi o invitație pentru un al doilea termen de audiere, având din nou 7 zile pentru a se prezenta. Dacă nu se conformează nici după al doilea termen, ANAF va declanșa impunerea din oficiu pentru TVA.

• Impunerea din oficiu a TVA va putea fi oprită dacă formularul 311 este depus înainte de emiterea deciziei de impunere sau în termen de 60 de zile de la comunicare. În caz contrar, decizia de impunere devine valabilă și suma de TVA stabilită de ANAF trebuie plătită.

Ordinul ANAF nr. 1330/2024 pentru aprobarea modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare a formularului 120 – Decont privind accizele

Publicare: Monitorul Oficial nr. 606 din 28 iunie 2024

Dată de intrare în vigoare: 28 iunie 2024

Sumar: Ordinul actualizează modelul, conținutul și instrucțiunile formularului 120 “Decont privind accizele”.

Detalieri esențiale:

• Noul model al Decontului de accize se utilizează începând cu declararea obligațiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cu termen în 30 aprilie 2025.

• Formularul a fost actualizat pentru permite declararea accizelor pentru o serie de produse noi, care au fost adăugate pe lista celor pentru care trebuie plătite obligatoriu accize nearmonizate, respectiv: lichid cu sau fără nicotină; produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere; produse destinate inhalării fără ardere care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină; băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g – 8 g/100 ml; băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml.

Ordonanță de urgență 78/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare

Publicare: Monitorul Oficial nr. 596 din 26 iunie 2024

Dată de intrare în vigoare: 1 ianuarie 2025

Sumar: Ordonanța introduce în capitolul de TVA din Codul fiscal un articol care reglementează regimul aplicabil în cazul sistemului de garanție-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile – SGR. În plus, actul normativ mai conține și alte modificări fiscale punctuale – o precizare legată de ajustarea TVA pentru bunurile de capital, precum și o clarificare de ordin tehnic vizând definiția teritoriului fiscal din perspectiva TVA și a accizelor.

Detalieri esențiale:

• În ceea ce privește regimul TVA pentru sistemul SGR, noul art. 315^5, introdus în Codul fiscal, stabilește că garanția aferentă produselor în ambalaje SGR percepută de producători, distribuitori și comercianți în cadrul sistemului SGR nu reprezintă contravaloarea unei livrări de bunuri/prestări de servicii în sfera TVA. În schimb, ambalajele SGR nereturnate la finalul unui an calendaristic se consideră livrare de bunuri efectuată de administratorul SGR, iar faptul generator pentru această livrare de bunuri intervine în ultima zi a anului calendaristic. De asemenea, baza de impozitare a acestei livrări o reprezintă diferența între valoarea garanțiilor primite și valoarea garanțiilor returnate de administratorul SGR într-un an calendaristic, exclusiv TVA. Dacă baza de impozitare este negativă, respectiv valoarea garanțiilor returnate este mai mare decât valoarea garanțiilor primite într-un an calendaristic de administratorul SGR, acesta își va diminua suma taxei colectate cu valoarea TVA aferentă acestei diferențe în decontul de taxă aferent ultimei perioade fiscale a anului respectiv.

• Legat de ajustarea TVA în cazul bunurilor de capital, este abrogată prevederea care stabilea că nu se efectuează ajustări ale bunurilor de capital în cazul în care suma care rezulta din ajustări era neglijabilă (sub 1.000 de lei).

• În sfera definițiilor, noua ordonanță clarifică în Codul fiscal că teritoriul României reprezintă teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, astfel încât să fie mai limpede care este teritoriul fiscal din perspectiva TVA și a accizelor. Precizarea era necesară pentru aplicarea unui tratament vamal și fiscal unitar operațiunilor legate de activitățile de explorare și exploatare a zăcămintelor minerale naturale din zona contiguă și zona economică exclusivă a României din Marea Neagră.