MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 septembrie

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 septembrie

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale dn perioada 10 – 25 septembrie

 

Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un raport periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank specializat în fiscalitate din România. Publicat la fiecare 15 zile, acest material urmărește să sintetizeze cele mai importante acte normative emise de autoritățile române în domeniul fiscal, oferind o perspectivă clară și ușor de înțeles asupra modificărilor legislative, pentru a vă sprijini în aplicarea corectă a reglementărilor din acest domeniu în continuă schimbare.

În această nouă ediție, veți găsi informații despre Procedura pentru aplicarea amnistiei fiscale, dar și modificările pe care le-a suferit mecanismul la nicio lună de la publicarea sa în Monitorul Oficial. De asemenea, raportul include o decizie importantă a Curții Constituționale referitoare la sumele nejustificate descoperite în casele de marcat fiscale.

Toate noutățile sunt prezentate într-un format accesibil, care facilitează înțelegerea rapidă a informațiilor esențiale. Fie că sunteți specialist în fiscalitate, antreprenor sau doar interesat de aceste schimbări, Monitorul Fiscal vă ajută să rămâneți la curent și să navigați cu succes prin complexitatea legislației fiscale.

Acte normative relevante în perioada analizată

Ordinul MF nr. 5.521/2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare

Publicare: Monitorul Oficial nr. 944 din 19 septembrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 19 septembrie 2024

Sumar: Ordinul aprobă procedura amnistiei fiscale care permite anularea dobânzilor și penalităților aferente obligațiilor bugetare restante la 31 august 2024, cu condiția plății datoriilor principale până la 25 noiembrie 2024 și depunerea unei notificări și a unei cereri de anulare la ANAF.

Detalieri esențiale:

• Ordinul conține procedura amnistiei fiscale stabilite prin OUG 107/2024. Această măsură oferă atât persoanelor fizice, cât și celor juridice oportunitatea de a anula dobânzile și penalitățile aferente obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024, cu condiția achitării integrale a datoriilor principale până la 25 noiembrie 2024 și a depunerii tuturor declarațiilor fiscale.
• Amnistia fiscală acoperă o gamă largă de datorii față de bugetul general consolidat, inclusiv impozite, taxe, contribuții sociale și drepturi vamale. De asemenea, sunt incluse toate obligațiile accesorii asociate acestora, cum ar fi dobânzile și penalitățile de întârziere sau de nedeclarare, indiferent de modul în care aceste obligații au fost stabilite — fie prin declarații fiscale, decizii de impunere, titluri executorii sau alte acte similare emise de autoritățile fiscale.
• Pentru a beneficia de această amnistie fiscală, contribuabilii trebuie să urmeze o procedură specifică. Primul pas este depunerea unei notificări la ANAF, disponibilă pe site-ul instituției în format electronic (aici). Aceasta poate fi transmisă fie prin Spațiul Privat Virtual, fie fizic la sediul organului fiscal sau prin poștă, pentru cei care nu sunt înrolați în SPV. În termen de cinci zile lucrătoare de la înregistrarea notificării, ANAF emite o decizie privind obligațiile accesorii și certificatul de atestare fiscală al contribuabilului solicitant.
• După achitarea integrală a datoriilor principale, contribuabilii trebuie să depună o cerere de anulare a accesoriilor până cel târziu la 25 noiembrie 2024. Formularul pentru această cerere este disponibil și el pe site-ul ANAF (aici), iar contribuabilii pot să-l completeze și să-l transmită electronic. După depunerea cererii, ANAF verifică îndeplinirea condițiilor de amnistie și emite o decizie, fie de anulare, fie de respingere a solicitării, tot în termen de cinci zile lucrătoare.
• În cazul respingerii cererii, ANAF organizează o audiere cu contribuabilul pentru a clarifica motivele care au condus la această decizie. Astfel, contribuabilul are posibilitatea să-și prezinte punctul de vedere și să înțeleagă în detaliu motivele din spatele respingerii cererii.

OUG nr. 112/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative

Publicare: Monitorul Oficial nr. 959 din 25 septembrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 25 septembrie 2024

Sumar: Ordonanța modifică, printre altele, cadrul legal al amnistiei fiscale (OUG 107/2024), introducând noi prevederi care extind sau clarifică anumite aspecte, vizând atât debitorii aflați în procedura insolvenței, cât și contribuabilii persoane fizice sau persoanele juridice care au solicitat eșalonări fiscale.

Detalieri esențiale:

• Una dintre cele mai importante noutăți este că, în cazul debitorilor în insolvență, administratorii speciali sau judiciari sunt obligați să solicite acordul creditorilor pentru a accesa facilitățile fiscale oferite de amnistie, conform legislației privind insolvența.
• O altă modificare semnificativă se referă la extinderea amnistiei astfel încât ea să acopere și persoanele fizice care au primit decizii de impunere pentru veniturile aferente anilor 2019 și 2020. Această facilitate este condiționată de plata integrală a impozitului până la termenul indicat în decizia de impunere și de depunerea unei cereri de anulare a accesoriilor în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sancțiunea decăderii.
• De asemenea, noua ordonanță reglementează mai clar procedura pentru debitorii care au obținut sau obțin o amânare la plata obligațiilor fiscale după intrarea în vigoare a OUG nr. 107/2024 (6 septembrie). Aceștia pot beneficia de suspendarea plății dobânzilor și penalităților, cu condiția ca datoriile principale să fie achitate până la 25 noiembrie 2024 și să respecte termenele procedurale, inclusiv depunerea notificării corespunzătoare pentru accesarea mecanismului. Procedura oferă și soluții în cazul nerespectării eșalonărilor la plată.
• Actul normativ mai stabilește că unitățile administrativ-teritoriale pot opta pentru aplicarea procedurii de anulare a creanțelor bugetare, însă doar dacă consiliile locale aprobă această măsură prin hotărâri specifice.
• Nu în ultimul rând, facilitățile fiscale ale amnistiei sunt extinse și la obligațiile bugetare administrate de alte instituții publice care gestionează creanțe bugetare. Aceste instituții sunt, de asemenea, responsabile de implementarea procedurii amnistiei.

Jurisprudență relevantă

Decizia CCR nr. 18/2024 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 lit. c), d) și g), ale art. 11 alin. (1) lit. e) pct. (ii), ale art. 11 alin. (11) și ale art. 12 alin. (1) teza finală din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Publicare: Monitorul Oficial nr. 931 din 17 septembrie 2024

Dată de când devine obligatorie: 17 septembrie 2024

Sumar: Decizia CCR subliniază necesitatea unei gestionări riguroase a casei de marcat și a documentelor justificative, concluzionând că sancțiunile aplicate firmelor pentru sumele în plus descoperite în casele de marcat sunt constituționale, chiar dacă faptele au fost comise de angajați ai firmei.

Cele mai importante concluzii și argumente ale CCR:

• CCR a stabilit că reglementările legale care impun sancțiuni firmelor care au sume de bani nejustificate în casele de marcat sunt constituționale, fiind necesare pentru a asigura disciplina fiscală și a preveni evaziunea.
• Operatorul economic (firma) este direct răspunzător pentru neregulile privind utilizarea casei de marcat, chiar dacă fapta specifică (neemiterea bonului fiscal, de exemplu) a fost comisă de un angajat. CCR argumentează că firma trebuie să aibă un sistem de control intern care să prevină astfel de situații.
• Sumele nejustificate sunt definite ca acele sume pentru care nu s-au emis bonuri fiscale sau care nu au documente justificative. Prin urmare, orice bani în plus sau în minus în casa de marcat care nu au justificare legală pot duce la sancțiuni. Pentru astfel de nereguli, sancțiunile pot include amenzi și confiscarea sumelor nejustificate. În cazuri de recidivă (repetarea contravenției în termen de 12 luni), se poate aplica și suspendarea activității firmei pentru o perioadă de 30 de zile.
• Firma trebuie să se asigure că toate sumele intrate sau ieșite din casa de marcat sunt corect documentate. Orice sumă extrasă sau introdusă în mod diferit față de vânzările și serviciile prestate trebuie să fie justificată prin documente, iar operatorul economic este responsabil de organizarea și controlul asupra gestiunii financiare și utilizării caselor de marcat. Aceasta trebuie să se asigure că angajații respectă obligațiile legale privind înregistrarea tuturor operațiunilor comerciale.

Materiale utile, publicate de autorități

Ghid oficial pentru raportările DAC-7, publicat de ANAF

Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici

Sumar: Ghidul ANAF pentru aplicarea Directivei 2011/16/UE (DAC7) detaliază obligațiile de raportare ale operatorilor de platforme, clarificând contribuabilii obligați să raporteze, informațiile trebuie colectate și procedurile necesare pentru identificarea vânzătorilor și tranzacțiilor raportabile.

Detalieri esențiale:

• Ghidul oficial privind DAC7, publicat de ANAF, stabilește obligațiile de raportare pentru operatorii platformelor digitale care facilitează tranzacții economice între utilizatori, conform Directivei DAC7. Operatorii trebuie să furnizeze autorităților fiscale informații despre vânzători, inclusiv date de identificare și detalii despre activitățile economice desfășurate, cum ar fi vânzarea de bunuri sau închirierea de imobile sau autoturisme.
• De asemenea, ghidul clarifică ce constituie o “Activitate Relevantă”, adică orice tranzacție economică realizată prin intermediul platformelor digitale, fiind vizate atât activitățile transfrontaliere, cât și cele interne. Activitățile relevante, pentru care trebuie făcute raportări, includ: închirierea de bunuri imobile (rezidențiale, comerciale, precum și de orice alte bunuri imobile și spații de parcare), servicii personale (servicii care implică o muncă pe bază de intervale de timp sau sarcini, prestată de una sau mai multe persoane și realizată la cererea unui utilizator, fie online fie în mod fizic, offline), vânzarea de bunuri sau închirierea oricărui mijloc de transport.
• Operatorii au obligația să colecteze și să raporteze aceste date autorităților fiscale până la 31 ianuarie a anului următor perioadei de raportare.
• Un alt punct esențial din ghid este legat de procedura de diligență fiscală, care impune operatorilor să identifice și să verifice informațiile vânzătorilor pentru a determina rezidența fiscală și tipul de activitate. Vânzătorii care nu furnizează datele solicitate riscă suspendarea sau excluderea de pe platformă.
• Ghidul oferă detalii despre raportarea efectivă, inclusiv modul de completare și depunere a formularului F7000 prin portalul ANAF. Acest formular trebuie să includă toate informațiile colectate despre vânzători și activitățile lor economice, fiind vizate informații detaliate despre vânzătorii raportabili, inclusiv nume, adrese, NIF-uri, coduri de TVA și alte date relevante, atât pentru persoane fizice, cât și pentru entități juridice. Formularul F7000 se completează electronic și se transmite prin portalul ANAF sub forma unui fișier PDF cu XML atașat, semnat electronic. Pentru transmitere, operatorii de platforme trebuie să dețină un certificat digital calificat. Declarația este una de tip informativ, ceea ce înseamnă că nu aduce niciun fel de obligații de plată.
• În final, ghidul avertizează că operatorii care nu respectă obligațiile pot fi sancționați, cu amenzi ce variază între 20.000 și 100.000 lei, iar nerespectarea regulilor poate atrage și alte restricții legale.