MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 octombrie – 10 noiembrie

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 octombrie – 10 noiembrie

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 octombrie – 10 noiembrie

 

Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un raport periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank dedicat fiscalității din România. Acest material, publicat la fiecare 15 zile, oferă o sinteză a celor mai relevante acte normative emise de autoritățile române în sfera legislației fiscale.

Scopul nostru rămâne același: să vă furnizăm o perspectivă clară și cuprinzătoare asupra schimbărilor dintr-un domeniu unde actualizările se întâmplă frecvent. În paginile acestui raport, veți găsi informații esențiale despre noile reglementări fiscale, prezentate într-o manieră accesibilă, astfel încât să puteți înțelege și asimila rapid modificările legislative.

Indiferent dacă sunteți un expert fiscal, un antreprenor sau un cetățean interesat de evoluția legislației, Monitorul Fiscal este o resursă esențială pentru a vă menține informat și a naviga cu succes prin complexitatea și noutatea reglementărilor fiscale.

În ediția de astăzi vă prezentăm modificările semnificative aduse legislației caselor de marcat, unde au fost introduse amânări și excepții privind utilizarea aparatelor de marcat electronice, dar și actualizările succesive pe care le-a suferit procedura amnistiei fiscale, care a fost modificată de două ori, la distanță de câteva zile. Printre altele, mai detaliem și schimbările procedurale în formularele de înregistrare fiscală, precum și ordinul ANAF care clarifică structurile cu competențe de administrare fiscală a contribuabililor nerezidenți.

Acte normative relevante în perioada analizată

OUG nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 25 octombrie 2024

Sumar: OUG nr. 125/2024 introduce amânări și excepții importante în legislația privind aparatele de marcat electronice fiscale, suspendând până la 1 septembrie 2025 sancțiunile pentru lipsa codului QR pe bonurile fiscale și până la 31 decembrie 2024 sancțiunile pentru automatele comerciale, dacă companiile care le operează au contracte în derulare pentru dotarea acestora cu case de marcat. De asemenea, stațiile de încărcare pentru vehicule electrice sunt exceptate de la obligația de a utiliza case de marcat dacă plățile sunt efectuate exclusiv electronic. Ordonanța mai prevede obligația pentru companiile reglementate de ASF de a raporta semestrial contractele de asigurări de viață către ANAF, sub sancțiunea unor amenzi semnificative, și stabilește termenul de intrare în vigoare a acestor noi obligații pentru 1 ianuarie 2025.

Detalieri esențiale:

• Una dintre cele mai importante prevederi din această OUG este amânarea, până la 1 septembrie 2025, a sancțiunilor pentru operatorii economici care nu au implementat codul QR pe bonurile fiscale. Codul QR, care va include informații precum numărul bonului, seria fiscală și data emiterii, este menit să îmbunătățească trasabilitatea și controlul operațiunilor fiscale. Sectorul privat a raportat dificultăți în adaptarea la această cerință tehnologică, motiv pentru care Guvernul a decis să acorde un termen suplimentar pentru conformare;
• Ordonanța suspendă, de asemenea, până la 31 decembrie 2024, aplicarea sancțiunilor pentru operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau servicii prin automate comerciale, cu condiția ca aceștia să demonstreze că au încheiat contracte pentru achiziționarea aparatelor fiscale și că procesul de instalare este în derulare. Această măsură vine în sprijinul companiilor care întâmpină întârzieri în livrarea și instalarea echipamentelor din motive obiective;
• OUG nr. 125/2024 prevede și o excepție specifică pentru stațiile de încărcare a vehiculelor electrice, care nu mai sunt obligate să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, dacă plățile sunt efectuate exclusiv prin carduri bancare sau aplicații electronice (portofel electronic). Scopul acestei derogări este de a reduce costurile și complexitatea tehnică a integrării caselor de marcat în infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice, unde trasabilitatea plăților este deja asigurată prin sisteme electronice;
• Ordonanța introduce, din 2025, noi cerințe de raportare pentru entitățile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cum ar fi companiile de asigurări. Acestea trebuie să raporteze semestrial către Agenția Națională de Administrare Fiscală informații despre contractele de asigurări de viață și alte produse financiare încheiate de persoanele fizice rezidente. Nerespectarea acestor obligații poate atrage sancțiuni cuprinse între 20.000 și 100.000 lei, în funcție de gravitatea încălcării. Ordonanța prevede emiterea unui ordin comun al președintelui ANAF și al președintelui ASF, în termen de 60 de zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial, prin care se vor stabili procedurile de raportare și informațiile care trebuie transmise de entitățile reglementate.

Ordinul ANAF nr. 6.580 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1079 din 29 octombrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 29 octombrie 2024

Sumar: Actul normativ aduce modificări punctuale în formularele de înregistrare fiscală utilizate de contribuabili în România (declarațiile 010, 015 și 700), în scopul actualizării și alinierea acestora la noi prevederi legislative reglementate în ultimul an.

Detalieri esențiale:

• Ordinul introduce actualizări în formularele de înregistrare fiscală, modificările vizând atât simplificarea procesului de înregistrare și de raportare fiscală în anumite situații, cât și eliminarea unor opțiuni depășite, care nu mai sunt posibile după ce au dispărut din legislația fiscală;
• Formularul 010, destinat persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, a fost actualizat pentru a include noi funcționalități, dar și pentru a elimina opțiuni care nu mai sunt relevante în contextul actual. Printre principalele modificări se numără introducerea unei secțiuni noi pentru “dizolvare cu lichidare”, care permite contribuabililor aflați în proces de lichidare să declare data de început și data de final a procedurii de dizolvare. În plus, asu fost eliminate din formular opțiunile legate de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru sectorul HoReCa, ca urmare a abrogării legislației care permitea această opțiune;
• Modificări similare au fost operate și în formularul 700;
• Suplimentar, în formularul 700, utilizat pentru modificarea și înregistrarea electronică a mențiunilor fiscale ulterioare, a fost introdusă posibilitatea înregistrării sediilor și reprezentanțelor permanente ale contribuabililor nerezidenți în România. Acum, contribuabilii nerezidenți care desfășoară activități prin unul sau mai multe sedii permanente pot înregistra fiscal aceste locații direct în formularul 700, completând datele de identificare aferente. De asemenea, s-a introdus o nouă secțiune pentru a declara sediile permanente care nu sunt înregistrate fiscal;
• În formularul 015, destinat contribuabililor fără sediu permanent în România, s-au eliminat secțiunile legate de taxele pentru jocurile de noroc pentru cei fără sediu permanent în țară, în conformitate cu noile cerințe legale care nu mai permit această posibilitate (vă reamintim că, potrivit OUG nr. 82/2023, licențele și autorizațiile pentru organizarea și exploatarea jocurilor de noroc se acordă doar societăților înregistrate în România sau celor care deși provin din alte state membre ale UE, SEE, ori Confederația Elvețiană, au totuși un sediu permanent înregistrat în țara noastră).

Ordinul MF nr. 6.410/2024 privind modificarea și completarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 5.521/2024

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1089 din 31 octombrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 31 octombrie 2024

Sumar: Actul normativ introduce modificări punctuale care vizează extinderea și clarificarea procedurii de amnistie fiscală pentru a asigura o implementare mai eficientă a facilităților fiscale în anul 2024.

Detalieri esențiale:

• Ordinul clarifică faptul că debitorii aflați în procedura insolvenței pot accesa facilitățile fiscale, dar doar cu acordul prealabil al creditorilor. Administratorii speciali sau lichidatorii judiciari au obligația de a solicita acest acord în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014 privind insolvența. Această cerință asigură că interesele creditorilor sunt protejate înainte ca debitorul să acceseze amnistia fiscală, prevenind astfel abuzurile în procedura de anulare a obligațiilor bugetare;
• Ordinul reglementează și o extindere a amnistiei fiscale și pentru persoanele fizice care au primit decizii de impunere din oficiu pentru veniturile din anii 2019 și 2020;
• Actul normativ clarifică și că persoanele fizice pot beneficia de amnistie fiscală inclusiv pentru amenzi și cheltuieli judiciare, atâta timp cât acestea nu sunt rezultate din săvârșirea de infracțiuni;
• Ordinul MF modifică și documentele necesare în procedura amnistiei: apare cerința ca notificarea intenției de accesare a facilităților fiscale să includă și o declarație pe propria răspundere, în care contribuabilul trebuie să menționeze dacă se află în oricare dintre situațiile care l-ar împiedica să acceseze amnistia fiscală, conform reglementărilor legale. Această măsură este menită să asigure o mai mare transparență și să prevină solicitările incorecte sau abuzive pentru anularea obligațiilor bugetare;
• Ordinul reglementează și procedura prin care Poșta Română colectează sumele datorate de persoanele fizice în cadrul amnistiei fiscale. Angajații poștali sunt obligați să emită dovada încasării acestor sume, iar fondurile colectate sunt direcționate către Trezoreria Operativă Centrală. Sistemul include deschiderea unui cont specific pentru sumele colectate, iar viramentele trebuie să fie însoțite de informații clare privind codul de identificare fiscală al debitorului, pentru o distribuție corectă a fondurilor către obligațiile bugetare aferente;
• În contextul în care debitorii bugetari ce au în desfășurare o eșalonare la plată pot solicita amnistia fiscală, actuala procedură este extinsă și pentru situația în care debitorii ce au obținut eșalonare la plată sunt persoane fizice ce beneficiază de anularea unei părți din debitul principal;
• De asemenea, actul normativ mai clarifică punctual și că nu fac obiectul amnistiei fiscale debitele reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri cuvenite bugetului Uniunii Europene, debitele stabilite în urma unor procese penale în curs de desfășurare sau prin hotărâri penale definitive și nici prejudiciul prevăzut de art. 10 din Legea combaterii evaziunii fiscale (este vorba de procentul de 15% pe care îl pot achita cei acuzați de evaziune fiscală pentru a beneficia de anularea acuzației).

Ordinul MF nr. 6.438/2024 privind modificarea și completarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 5.521/2024

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1099 din 4 noiembrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 4 noiembrie 2024

Sumar: Ordinul modifică încă o dată procedura amnistiei fiscale, la câteva zile de la cealaltă actualizare (detaliată mai sus). De data aceasta, modificările vizează mai degrabă persoanele fizice, fiind niște actualizări detaliate și specifice, care reflectă anumite adaptări ale procedurii la situațiile întâlnite în practică.

Detalieri esențiale:

• Una dintre modificările importante se referă la deciziile de impunere emise în urma inspecțiilor fiscale aflate în derulare la data de 6 septembrie 2024, care vizează veniturile persoanelor fizice pentru anii 2019 și 2020. În cazul în care aceste obligații au fost achitate integral, contribuabilii au dreptul să beneficieze de amnistie fiscală, ceea ce înseamnă restituirea unui procent de 50% sau 25% din debit, în funcție de valoarea datoriei (mai mică sau mai mare de 5.000 lei). Restituirea se realizează conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
• Ordinul clarifică și modalitatea de stabilire a plafonului de 5.000 lei, prevăzut în Ordonanța Amnistiei: acesta se referă strict la obligațiile bugetare principale și nu include dobânzi sau alte accesorii. În plus, apar precizări și pentru situația în care, după emiterea certificatului de atestare fiscală, sunt identificate noi obligații care conduc la depășirea acestui plafon până la data de 25 noiembrie 2024: în asemenea cazuri, procentul de anulare aplicabil scade de la 50% la 25%;
• Prin acest ordin, MF extinde facilitățile fiscale și pentru persoanele care răspund solidar cu debitorii în cadrul procedurilor de insolvență. Practic, și aceste persoane pot beneficia de amnistie pentru sumele datorate către bugetul de stat. Ca procedură de lucru pentru aplicarea facilității, se stabilește că organul fiscal efectuează o analiză a creanțelor rămase de încasat, defalcate pe fiecare creditor, și comunică persoanelor responsabile suma pe care trebuie să o achite pentru a beneficia de anularea parțială a obligațiilor bugetare;
• Ordinul MF mai prevede și că, în situațiile în care sistemele informatice ale autorității fiscale nu permit generarea documentelor necesare pentru anularea obligațiilor bugetare, aceste acte pot fi emise în format hârtie. Ulterior, datele vor fi procesate în aplicațiile informatice ale ANAF, iar deciziile de anulare aprobate vor fi comunicate contribuabililor.

Ordinul ANAF nr. 6.551/2024 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1076 din 28 octombrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 28 octombrie 2024

Sumar: Ordinul clarifică și reorganizează competențele fiscale pentru contribuabilii nerezidenți, fiind aduse clarificări în special pentru acei contribuabili care nu dețin un sediu permanent în România.

Detalieri esențiale:

• Actul normativ elimină competența Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți în cazul persoanelor juridice care organizează jocuri de noroc fără a avea un sediu permanent în România. Această modificare se aliniază cu prevederile OUG nr. 82/2023, care stipulează că licențele pentru organizarea jocurilor de noroc pot fi acordate doar societăților înregistrate în România sau celor înregistrate în alte state membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European sau din Elveția, dar care au un sediu permanent în România;
• Ordinul clarifică atribuțiile organelor fiscale privind contribuabilii nerezidenți care nu dețin un sediu permanent, dar au reprezentanțe autorizate să își desfășoare activitatea în România. În aceste situații, competența în administrarea obligațiilor fiscale pentru aceste reprezentanțe revine Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți. În cazul reprezentanțelor economice străine care nu au sediu permanent, competența administrativă revine administrațiilor județene ale finanțelor publice, în funcție de raza teritorială în care se află sediul reprezentanței;
• În cazul contribuabililor nerezidenți care obțin doar venituri din România supuse impozitării la sursă, competența de administrare revine organului fiscal aferent domiciliului fiscal al plătitorului de venit. Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice independente sau exercită profesii libere, competența de administrare este atribuită organului fiscal care administrează plătitorul de venit;
• În ceea ce privește contribuabilii nerezidenți care nu au un sediu permanent în România, dar care au obligația de a desemna un împuternicit fiscal, competența de administrare revine organului fiscal unde își are domiciliul fiscal împuternicitul sau curatorul fiscal;
• Un alt aspect reglementat de acest ordin este extinderea competențelor fiscale pentru soluționarea cererilor de restituire a impozitelor indirecte pentru personalul diplomatic din misiuni diplomatice, posturi consulare și organizații internaționale acreditate în România. Noile prevederi detaliază că Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți și administrațiile județene vor soluționa cererile de restituire în conformitate cu Codul fiscal, facilitând astfel procedura pentru personalul diplomatic care beneficiază de aceste restituiri

Ordin INS nr. 2353/2024 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informațiilor statistice de comerț intra-UE cu bunuri în anul 2025

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1101 din 4 noiembrie2024

Dată de intrare în vigoare: 1 februarie 2025

Sumar: Prin acest Ordin, Institutul Național de Statistică stabilește plafoanele de la care intervine obligația companiilor de a depune lunar declarația statistică Intrastat pentru comerțul intracomunitar de bunuri, acestea fiind nemodificate față de pragurile valorice aplicabile și în prezent.

Detalieri esențiale:

• Atât pentru expedieri de bunuri din România către alte state membre, cât și pentru introduceri de bunuri din România din alte state membre plafonul este de un milion lei;
• Operatorii economici care în cursul anului 2024 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene a căror valoare anuală, separat pentru cele două fluxuri, expedieri și, respectiv, introduceri de bunuri, depășește valoarea pragurilor Intrastat stabilite pentru anul 2025 trebuie să completeze și să transmită la Institutul Național de Statistică declarații statistice Intrastat începând cu luna de referință ianuarie 2025;
• În cursul anului 2025 pot deveni furnizori de date Intrastat și alți operatori economici care realizează schimburi intra-UE de bunuri a căror valoare cumulată de la începutul anului depășește pragurile Intrastat pentru anul 2025. Acești operatori economici trebuie să completeze și să transmită declarații statistice Intrastat începând din luna în care valoarea cumulată de la începutul anului 2025 a expedierilor și/sau a introducerilor de bunuri depășește pragurile Intrastat stabilite, separat pentru cele două fluxuri;
• Și în cazul în care doar unul dintre plafoane este depășit, companiile sunt obligate să depună declarația Instrastat, însă vor complete raportarea doar pentru fluxul la care s-a depășit plafonul (livrări sau achiziții);
• Termenul limită pentru transmiterea declarației Intrastat este data de 15 a fiecărei luni, pentru luna anterioară. Atunci când data de 15 este o zi liberă (spre exemplu sâmbătă, duminică sau zi de sărbătoare legală), contribuabilii pot transmite această declarație statistică, fără penalități de întârziere, și în prima zi lucrătoare care urmează datei de 15. Formularul se completează și se transmite electronic, printr-o aplicație gestionată de Institutul Național de Statistică.