MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 noiembrie – 25 noiembrie

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 noiembrie – 25 noiembrie

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 noiembrie – 25 noiembrie

 

Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, o publicație periodică realizată de The Tax Institute, primul think tank dedicat fiscalității din România. Publicat la fiecare 15 zile, acest material oferă o sinteză clară și detaliată a celor mai recente modificări legislative din sfera fiscalității, furnizând informații esențiale pentru companii și profesioniști. Scopul nostru este să vă ajutăm să înțelegeți și să asimilați rapid schimbările legislative care pot avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri.

În această ediție, detaliem noutățile din sistemul RO e-Transport, modificările semnificative care urmează să se aplice chiar de anul viitor la declararea veniturilor non-salariale ale persoanelor fizice, precum și clarificările introduse în Normele Codului fiscal. De asemenea, vă prezentăm actualizările Codului fiscal prin care impozitul suplimentar ICAS este extins la nivelul tuturor companiilor active în sectorul oil&gas, dar și alte schimbări legislative importante, printre care; amânarea termenelor de plată pentru debitele acoperite de amnistie, majorarea accizelor pentru băuturi alcoolice sau recompensarea inspectorilor ANAF care fac performanțe financiare notabile în controalele sau executările silite pe care le derulează.

Monitorul Fiscal este oricând și pentru oricine un ghid esențial pentru a naviga cu succes prin complexitatea legislației fiscale, aflată în permanentă schimbare.

OUG nr. 129/2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 21 noiembrie 2024

Sumar: OUG 129/2024 introduce schimbări semnificative în cadrul sistemului RO e-Transport, cu accent pe regimul sancționatoriu și eficientizarea administrării sale. Modificările cheie includ flexibilizarea regulilor de confiscare pentru bunurile nedeclarate și suspendarea temporară a sancțiunilor legate de lipsa monitorizărilor GPS. De asemenea, este introdusă posibilitatea actualizării datelor declarate chiar și după expirarea codului UIT. Actul normativ reglementează interconectarea e-Transport cu alte sisteme publice pentru o monitorizare mai eficientă și prevede crearea unui registru electronic al sancțiunilor, pentru a asigura aplicarea transparentă, coordonată și unitară a măsurilor sancționatorii.

Detalieri esențiale:

• Actul normativ introduce sancțiuni graduale de confiscare pentru nedeclararea bunurilor în RO e-Transport, astfel încât confiscarea să nu se mai aplice de la prima abatere. În noua schemă de sancționare, confiscarea se aplică începând cu a doua abatere și numai pentru un procent de 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate, urmând ca procentul să crească la 50% la a treia abatere și să ajungă la 100% începând de la a patra abatere. Aplicarea graduală a sancțiunilor în funcție de numărul contravențiilor săvârșite de un contribuabil se calculează prin raportare la un termen de 12 luni;
• Pentru aplicarea coordonată a noii scheme de confiscări și în condițiile în care această sancțiune poate fi dispusă concomitent de mai multe autorități (ANAF, Autoritatea Vămilor sau polițiștii MAI), Ordonanța prevede și înființarea unui registru electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate pentru încălcarea obligațiilor aferente sistemului e-Transport. Acest registru urmează să fie gestionat de Centrul Național pentru Informații Financiare, iar accesul autorităților la registru trebuie reglementat separat printr-un ordin comun al ANAF, Autorității Vamale Române și al Ministerului Afacerilor Interne;
• Tot referitor la sancțiuni, Ordonanța mai prevede și suspendarea până la 31 martie 2025 a sancțiunilor prevăzute pentru lipsa monitorizării GPS a vehiculelor utilizate în transporturile raportate în sistemul RO e-Transport;
• OUG nr. 129/2024 introduce în sistemul e-Transport posibilitatea ca datele unui transport raportat să fie modificate și după expirarea codului UIT, cel târziu până la data de 25 a lunii următoare finalizării respectivului transport;
• Actul normativ reglementează și interconectarea e-Transport cu alte sisteme de monitorizare a traficului rutier operate de alte autorități sau companii de stat, stabilind că datele de acest fel trebuie puse gratuit la dispoziția ANAF prin intermediul unor protocoale inter-instituționale.

OUG nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie 2024

Dată de intrare în vigoare: Cele mai multe prevederi se vor aplica din 1 ianuarie 2025, dar există altele care vor intra în vigoare începând cu 2026.

Sumar: Actul normativ aduce modificări semnificative la declarația unică (formular 212), care trebuie depusă anual de persoanele fizice care realizează venituri non-salariale.

Detalieri esențiale:

• Ordinul elimină, chiar începând cu 2025, obligația persoanelor fizice de a declara veniturile pe care le estimează pentru anul în curs (împreună cu contribuțiile aferente), iar secțiunea II din formular, dedicată acestui capitol, este și ea înlăturată;
• Termenul de depunere a declarației unice rămâne numai pe 25 mai, fiind eliminată totodată și obligația de a depune formularul în alte situații obligatorii până acum (cum era în cazul demarării sau încetării unei activități);
• Apar și precizări punctuale, dar importante legate de calculul plafoanelor de contribuții sociale: salariul minim folosit în aceste calcule va fi cel valabil la 1 ianuarie a anului de realizare a venitului, indiferent de modificările pe care acesta le-ar putea suferi pe parcursul respectivului an;
• De asemenea, este precizat în mod expres că persoanele fizice care desfășoară activități independente, dar care înregistrează pierderi fiscale sau care nu realizează venituri în anul de raportare, sunt scutite de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate. Se prevede însă, posibilitatea ca acestea să poată opta pentru plata CASS;
• Ordonanța creează cadrul legal general pentru precompletarea declarațiilor unice, o schimbare majoră care stabilește că, începând cu veniturile aferente anului 2025, cu termen de raportare în 2026, ANAF va transmite contribuabililor Declarații Unice precompletate cu datele privind veniturile realizate, impozitul pe venit datorat, baza de calcul a contribuțiilor sociale și cuantumul contribuțiilor datorate. ANAF va completa declarațiile unice ale persoanelor fizice pe baza informațiilor de care dispune, urmând ca procedura propriu-zisă pentru precompletare să fie aprobată printr-un ordin separat emis de administrația fiscală.

HG 1.393/2024 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, precum și pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei “Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate”, pentru perioada 2024-2025

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie

Dată de intrare în vigoare: 11 noiembrie

Sumar: Actul normativ introduce modificări și precizări punctuale pentru aplicarea impozitelor nou-introduse din acest an – IMCA și ICAS, dar și o serie de clarificări importante pentru aplicarea regimului fiscal al microîntreprinderilor, precum și noutăți în secțiunea de accize.

Detalieri esențiale:

• Normele Codului fiscal clarifică acum, odată cu modificarea lor prin această nouă HG, mai multe chestiuni ce vizează modul de calcul pentru impozitele IMCA și ICAS;
◦ Printre cele mai importante se numără precizările pentru modul de calcul al veniturilor totale (definite ca totalul veniturilor înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, din care au fost scăzute reducerile comerciale acordate ulterior facturării) sau cele legate de calculul sponsorizărilor ce pot fi scăzute din IMCA (procentul de 20% se aplică la impozitul pe profit determinat potrivit regulilor generale care ar fi fost datorat dacă contribuabilii nu ar fi fost obligați la plata IMCA);
◦ Normele mai conțin precizări despre contribuabilii eligibili să scadă valoarea accizelor din veniturile totale aferente IMCA, aceștia fiind enumerați în mod specific de actul normativ;
• Actul normativ clarifică și condițiile de aplicare a regimului fiscal al microîntreprinderilor referitoare la deținerile directe/indirecte, cumularea veniturilor pentru întreprinderile legate sau depunerea bilanțurilor financiare;
◦ Astfel, HG definește deținerile indirecte ca situațiile în care o persoană deține o cotă-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoană juridică, prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectivă deține titluri de participare sau drepturi de vot. Deținerea indirectă se calculează prin înmulțirea procentelor deținerilor, începând cu procentul deținerii sale directe la prima persoană juridică română deținută și continuând cu procentele de deținere, pe lanțul de persoane juridice, până la cea pentru care se verifică statutul de microîntreprindere;
◦ Referitor la întreprinderile legate, HG clarifică veniturile și activitățile PFA/II/IF care se cumulează cu cele realizate de persoana juridică, fiind incluse aici: activități de comerț, prestări servicii, cele specifice profesiilor liberale, precum și orice alte activități adiacente supuse impozitului pe venit;
◦ În ceea ce privește condiția depunerii situațiilor financiare, se explicitează că, pentru aplicarea în anul fiscal N a sistemului fiscal al microîntreprinderilor, situațiile financiare anuale care trebuie depuse sunt cele corespunzătoare exercițiului financiar al anului N – 2 și/sau cele anterioare acestuia;
• Normele Codului fiscal au fost modificate și la capitolul de accize, de noutăți fiind vizați exclusiv antrepozitarii autorizați pentru producția de tutun prelucrat. Aceștia pot fabrica într-un antrepozit fiscal de producție țigarete și produse destinate inhalării fără ardere, cu condiția să anunțe acest lucru la autoritatea vamală și să depună, anterior începerii producției, manualul de procedură corespunzător produselor pe care ar urma să le fabrice.

OUG nr. 283/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1169 din 22 noiembrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 22 noiembrie 2024

Sumar: Ordonanța amână anumite termene din procedura amnistiei fiscale, extinde termenul pentru operaționalizarea structurilor antifraudă județene și introduce înregistrarea fiscală a nerezidenților prin intermediul notarilor publici. De asemenea, reglementează un calendar special pentru majorarea accizelor la băuturi alcoolice și prevede acordarea unor stimulente financiare inspectorilor ANAF pentru performanțe excepționale în activitatea de control sau de executare silită.

Detalieri esențiale:

• Ordonanța a extins termenul limită pentru plata principalului și depunerea cererii de anulare a accesoriilor din cadrul amnistiei fiscale de la 25 noiembrie 2024 la 19 decembrie 2024. Totuși, termenul pentru notificarea intenției de a beneficia de amnistie a rămas neschimbat (25 noiembrie), astfel că niciun contribuabil nu mai poate demara procedurile de amnistie după această dată;
• Termenul pentru începerea activității structurilor județene ale Direcției antifraudă a fost mutat la 1 martie 2025. Reamintim că reorganizarea ANAF a fost reglementată prin OUG nr. 23/2024, publicată la mijlocul lunii martie, iar actul normativ stabilea printre altele că în cadrul direcțiilor regionale antifraudă fiscală vor funcționa din nou și structuri județene. Măsura ar fi urmat să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2025, dar a fost amânată prin această nouă OUG cu trei luni;
• Ordonanța mai stabilește că notarii publici vor putea solicita înregistrarea fiscală în România a persoanelor nerezidente, conform unei proceduri speciale ce urmează să fie reglementată printr-un ordin ANAF, care trebuie emis în termen de 60 de zile;
• Actul normativ prevede și creșterea accizelor pentru băuturi alcoolice (vin, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic) pe baza unui calendar special, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025;
• Ordonanța reglementează și o recompensare financiară pentru inspectorii ANAF, care pot primi un stimulent financiar unic, de până la de trei ori salariul de bază, pentru performanțe excepționale în activitatea de inspecție fiscală, control antifraudă sau executare silită, atunci când rezultatele încasate depășesc zece milioane de euro. Decizia de acordare va fi stabilită prin ordin al președintelui ANAF.

Legea nr. 290/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Publicare: Monitorul Oficial nr. 1163 din 21 noiembrie 2024

Dată de intrare în vigoare: 1 ianuarie 2025

Sumar: Legea extinde, din 2025, impozitul suplimentar pe cifra de afaceri – ICAS, astfel încât el să fie plătit de toți operatorii economici care activează în sectorul de petrol & gaze naturale, inclusiv de către companiile străine care operează pe piața locală.

Detalieri esențiale:

• Actul normativ stabilește că impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cotă de 0,5%, se va aplica în 2025 tuturor firmelor active în sectoarele petrol și gaze naturale, indiferent de valoarea cifrei de afaceri. Această măsură elimină, practic, limitele aplicabile în acest moment, ICAS fiind datorat în prezent doar de firmele active în oil&gas cu cifre de afaceri de 50 milioane euro în anul precedent. Merită subliniat, însă, că modificarea legislativă a fost redactată defectuos, astfel că, în lipsa unor intervenții rapide pe textul de lege, ea lasă locul unei situații de dublă impunere pentru companiile cu afaceri de peste 50 milioane de euro active în domeniul de petrol&gaze naturale: acestea riscă să plătească atât ICAS, cât și impozitul minim pe cifra de afaceri de 1%, datorat de orice companie cu CA peste nivelul menționat, indiferent de domeniul de activitate. Problema apare pentru că în noua formulare a legii, cea care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025, firmele cu afaceri de peste 50 de milioane de euro care plătesc ICAS nu mai sunt scutite în mod expres de plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) așa cum se întâmplă în prezent;
• De asemenea, noua lege extinde aplicabilitatea ICAS și la entitățile juridice străine care desfășoară activități în România în sectoarele petrol și gaze naturale, eliminând astfel o lacună care putea favoriza firmele internaționale în detrimentul celor locale.