
MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 mai 2025
În a doua parte a lunii mai, cadrul legislativ fiscal a continuat să se adapteze printr-o serie de modificări importante ce vizează atât procedurile administrative ale ANAF, cât și formularele utilizate de contribuabili în raportarea obligațiilor fiscale. Noile reglementări par să reflecte prioritățile actuale ale administrației: digitalizarea interacțiunii cu contribuabilul, simplificarea documentațiilor justificative în anumite arii și alinierea formularelor existente la noi obligații fiscale introduse prin acte normative recente.
Astfel, în această ediție regăsim:
• modificări punctuale de formă și de fond aduse procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor fiscale – Ordinul ANAF nr. 617/2025;
• actualizarea procedurilor privind acordarea eșalonărilor la plată – atât în formă clasică, cât și în formă simplificată, cu accent pe reducerea birocrației și utilizarea eficientă a datelor deja disponibile la ANAF – Ordinul ANAF nr. 597/2025;
• modificări succesive ale formularului 100 și ale formularului 710 pentru a reflecta două categorii distincte de obligații fiscale nou introduse prin legislație recentă: contribuția la Fondul de Tranziție Energetică (Ordinul ANAF nr. 623/2025) și impozitul pe construcții (Ordinul ANAF nr. 649/2025).
Completăm această ediție cu două informări oficiale de interes: o atenționare din partea ANAF privind depistarea unor fraude fiscale de amploare în zona rambursărilor de TVA și un reminder privind termenul-limită pentru depunerea Declarației unice — 26 mai 2025.
Toate aceste informații reunite conturează o imagine clară a unui cadru de reglementare fiscală în continuă ajustare, așa că vă invităm să explorați în detaliu toate informațiile utile prezentate în ediția de azi, dar și să ne urmăriți în continuare pentru a avea în permanență o radiografie corectă a principalelor noutăți din domeniu.
Vă reamintim că Monitorul Fiscal este un raport periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank specializat în fiscalitate din România. Publicat la fiecare 15 zile, acest material urmărește să sintetizeze cele mai importante acte normative emise de autoritățile române în domeniul fiscal și să ofere o perspectivă clară și ușor de înțeles asupra modificărilor legislative, care să vă sprijine în aplicarea corectă a reglementărilor din acest domeniu în continuă schimbare.
Ordin ANAF nr. 617/2025 pentru modificarea Ordinului ANAF nr. 3.494/2013 privind aprobarea modelului și conținutului formularului tipizat „Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor“, cod A.N.A.F. 14.13.22.99/7, destinat utilizării în activitatea de control a inspectorilor din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală
Publicare: Monitorul Oficial nr. 460 din 19 mai 2025
Dată de intrare în vigoare: 19 mai 2025
Sumar: Ordinul ANAF aduce o serie de modificări semnificative procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor fiscale, cu scopul de a-l alinia atât la legislația contravențională națională actualizată, cât și la normele GDPR privind protecția datelor personale.
Detalieri esențiale:
• Actul normativ actualizează cadrul legal pentru întocmirea proceselor-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor și introduce atât modificări de fond, cât și unele ce țin de formă și de terminologia utilizată în document;
• Una dintre cele mai importante noutăți constă în alinierea termenului de plată a amenzilor contravenționale cu Legea nr. 203/2018 care a modificat regimul de plată a amenzilor contravenționale, pentru a permite achitarea a jumătate din minimul amenzii în termen de 15 zile, față de 48 de ore cât era anterior acestei legi. Astfel, și în noul formular al procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor fiscale aprobat de ANAF, se precizează în mod clar că amenda aplicată poate fi achitată la jumătate în 15 zile, nu doar în 48 de ore;
• Tot legat de plata amenzilor, ANAF a introdus în formular posibilitatea transmiterii dovezii de plată a amenzii prin e-mail, pe lângă opțiunile disponibile până acum de trimitere prin poștă sau depunere fizică;
• De asemenea, în noul formular a fost inclusă o clauză specifică, dedicată protecției datelor cu caracter personal, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Acest paragraf nou-introdus oferă informații despre scopul prelucrării datelor, durata păstrării lor, drepturile persoanei vizate și modalitățile prin care acestea pot fi exercitate;
• Un alt element de noutate este regimul special atribuit acestui formular tipizat, care va fi tipărit doar de unități autorizate, pe baza comenzilor centralizate de ANAF;
• Totodată, în noul proces-verbal de constatare a contravențiilor fiscale, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili este menționată explicit ca structură care poate emite documentul, ceea ce înseamnă că și această structură poate face direct constatări și sancționări a contravențiilor fiscale;
• Pe lângă conținut, formularul a fost supus și unei revizuiri terminologice. Termenii „agent constatator” au fost înlocuiți cu „inspector(i)” (pentru a sublinia mai bine funcția publică a semnatarilor proceselor verbale), iar formulările impersonale ”Agent(agenții) constatator(i)” au fost înlocuite cu variante mai clare și directe: „Subsemnatul/Subsemnații”;
• Tot în categoria modificărilor de formă, mai notăm și eliminarea referirii la „Ministerul Finanțelor Publice”, aceasta fiind înlocuită cu titulatura actuală a instituției: „Ministerul Finanțelor”.
Ordinul ANAF nr. 597/2025 privind modificarea și completarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central și pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central
Publicare: Monitorul Oficial nr. 439 din 13 mai 2025
Dată de intrare în vigoare: 13 mai 2025
Sumar: Ordinul ANAF aprobă noutăți la procedurile de acordare a eșalonării la plată — atât în formă clasică, cât și în formă simplificată — pentru a reflecta modificările legislative recente și pentru a simplifica documentația necesară contribuabililor.
Detalieri esențiale:
• Ordinul ANAF nr. 597/2025 vizează actualizarea și completarea anexelor la două reglementări-cheie privind eșalonarea obligațiilor fiscale: OPANAF nr. 90/2016 (forma clasică) și OPANAF nr. 1767/2021 (forma simplificată). Modificările vin ca urmare a mai multor intervenții legislative asupra Codului de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015), în special în materia facilităților de plată, și își propun să simplifice procesul administrativ pentru contribuabili, reducând birocrația și clarificând competențele instituționale;
• Pentru procedura clasică de eșalonare, sunt aduse modificări importante, precum: actualizarea formularului de cerere și a documentației justificative anexate. Astfel, noua cerere de eșalonare este structurată pentru o completare mai facilă și o transmitere exclusivă prin mijloace electronice (SPV), iar o parte dintre documentele justificative necesare anterior sunt eliminate (ca de exemplu: situațiile financiare anuale, situațiile privind încasările și plățile din ultimele 6 luni sau rapoartele cu indicatorii financiari). În schimb, ANAF va analiza aceste aspecte direct, utilizând datele proprii din evidențele fiscale și informațiile bancare disponibile;
• De asemenea, noul act normativ reduce numărul de cereri pentru modificarea sau menținerea eșalonării de la două la una singură pe an calendaristic (sau fracțiune de an) și abrogă posibilitatea aprobării unei noi perioade de eșalonare în cazul modificării deciziei de eșalonare. În plus, introduce prevederi specifice privind eșalonarea obligațiilor pentru debitorii în procedură de insolvență și reglementează un nou formular prin care aceștia își exprimă acordul pentru analiza ieșirii din insolvență. Totodată, Ordinul ANAF clarifică și că, pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice sau exercită profesii libere, competența de gestionare a eșalonărilor revine organului fiscal care le administrează obligațiile fiscale;
• În ceea ce privește eșalonarea în formă simplificată, se elimină posibilitatea accesării eșalonării simplificate pentru debitorii care trebuie să-și achite obligațiile într-un anumit termen pentru menținerea autorizațiilor sau aprobărilor administrative (ex: licențe, acorduri), fiind de asemenea redus numărul de cereri de modificare a unei eșalonări acordate: se permite o singură cerere de modificare sau menținere a eșalonării pentru întreaga perioadă de valabilitate a acesteia. Și în cazul eșalonării simplificate, asistăm la o actualizare a modelelor de formulare utilizate în această procedură;
• Totodată, noul Ordin ANAF abrogă și prevederile privind restructurarea obligațiilor bugetare conform OG nr. 6/2019, în cazul în care au fost depuse notificări.
Ordinul ANAF nr. 623/2025 privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă
Publicare: Monitorul Oficial nr. 436 din 12 mai 2025
Dată de intrare în vigoare: începând cu obligațiile fiscale aferente lunii aprilie 2025
Sumar: Ordinul ANAF aduce modificări formularului 100, acestea fiind determinate de noile reglementări fiscale introduse prin OUG nr. 6/2025, care instituie obligația de plată a unei contribuții la Fondul de Tranziție Energetică și pentru producătorii, traderii și agregatorii din piața de energie electrică și gaze naturale. Ordinul actualizează Nomenclatorul obligațiilor de plată și instrucțiunile de completare a formularului 100, pentru a permite declararea corectă a acestei noi obligații fiscale, aplicabilă începând cu 1 aprilie 2025.
Detalieri esențiale:
• Ordinul vine ca urmare a OUG nr. 6/2025, care instituie contribuția la Fondul de Tranziție Energetică pentru anumite entități care activează în sectorul energetic (energie electrică & gaze naturale): producători de energie electrică, entități agregate de producere a energiei, traderi și furnizori care desfășoară activitate de trading, agregatori ce tranzacționează pe piața angro, parteneri de hedging ai producătorilor de energie;
• Prin noul act normativ, ANAF actualizează Nomenclatorul obligațiilor de plată (Anexa 3 la OPANAF nr. 587/2016): poziția 87 a fost modificată pentru revizui temeiului legal al Contribuției la Fondul de Tranziție Energetică;
• De asemenea, au fost actualizate instrucțiunile de completare a formularului 100 pentru a include clarificări privind declararea și plata lunară a acestei contribuții;
• Reamintim că termenul de declarare și plată al Contribuției la Fondul de Tranziție Energetică este data de 25 a lunii următoare celei în care se datorează;
• Modificările introduse de Ordinul ANAF nr. 623/2025 se aplică începând cu obligațiile fiscale aferente lunii aprilie 2025.
Ordinul ANAF nr. 649/2025 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă
Publicare: Monitorul Oficial nr. 453 din 15 mai 2025
Dată de intrare în vigoare: 15 mai 2025
Sumar: Ordinul ANAF aduce modificări formularelor 100 și 710 pentru a reflecta noile prevederi privind impozitul pe construcții, introduse prin OUG nr. 156/2024 și OUG nr. 21/2025. Principalele noutăți vizează includerea unei bonificații de 10% pentru plata anticipată a impozitului, precum și adaptarea declarațiilor la particularitățile contribuabililor cu an fiscal modificat. Ordinul completează modelele declarațiilor și actualizează instrucțiunile de completare aferente.
Detalieri esențiale:
• Ordinul ANAF nr. 649/2025 a fost emis pentru a asigura implementarea corectă a noilor prevederi din Codul fiscal privind impozitul pe construcții, astfel cum au fost introduse prin OUG nr. 156/2024 și ulterior completate prin OUG nr. 21/2025. În esență, aceste modificări legislative au extins obligațiile de declarare și plată a impozitului, introducând totodată facilități fiscale pentru contribuabilii care își achită anticipat dările către bugetul de stat;
• Mai exact, contribuabilii care plătesc anticipat impozitul anual pe construcții pot beneficia de o bonificație de 10%, cu condiția ca plata și declararea să fie efectuate până la 25 mai, respectiv până la data de 25 a lunii a cincea din anul fiscal modificat (pentru entitățile cu an fiscal diferit de cel calendaristic). Pentru a reflecta aceste noutăți, ANAF a completat atât formularul 100 („Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”), cât și formularul 710 („Declarație rectificativă”), astfel încât bonificația să poată fi evidențiată clar în documentele fiscale depuse.
• Totodată, instrucțiunile de completare a formularului 100 au fost ajustate pentru a integra noile termene de declarare și condițiile specifice contribuabililor care intră sub incidența art. 16 alin. (5) din Codul fiscal – adică acele entități cu an fiscal modificat.
• De asemenea, posibilitatea de a depune declarația rectificativă (formularul 710) este prevăzută pentru contribuabilii care au achitat deja impozitul pe construcții, dar întrunesc condițiile pentru acordarea bonificației și doresc să își corecteze declarația inițială în consecință.
Deși nu sunt acte normative publicate în Monitorul Oficial, detaliem în continuare și alte informații oficiale relevante.
Comunicat ANAF: Prejudicii de 225 milioane lei reprezentând rambursări necuvenite de TVA, în ultimul an
Publicare: pe pagina ANAF, aici
Sumar: ANAF anunță identificarea în ultimul an a 29 de cazuri de rambursări necuvenite de TVA, care totalizează un prejudiciu de 225 milioane lei, obținuți prin tranzacții fictive și scheme de fraudă organizată. Instituția a sesizat organele de urmărire penală în toate cazurile de fraudă identificate.
Detalieri esențiale:
• ANAF a descoperit în ultimul an 29 de cazuri în care contribuabili au solicitat, cu rea-credință, rambursări de TVA nejustificate, însumând un prejudiciu total de 225 milioane lei. Aceste cazuri au fost instrumentate de organele de control fiscal, iar pentru toate au fost sesizate organele de urmărire penală competente.
• Fiscul arată în document că, în cadrul investigațiilor efectuate, principalul mod de acțiune frauduloasă identificat constă în crearea unei TVA deductibile pe baza unor tranzacții fictive, fără caracter economic, derulate prin intermediul unor lanțuri tranzacționale formate din contribuabili care au simulat un comportament fiscal conform, în fapt, aceștia acționând pe paliere infracționale, cu roluri bine definite.
• Un exemplu notabil menționat de ANAF implică un circuit tranzacțional fictiv în care patru societăți, coordonate de aceeași grupare, au solicitat și obținut ilegal rambursări de TVA în valoare de 44,54 milioane lei. Aceste societăți au înregistrat achiziții fictive de utilaje frigorifice de la firme interpuse, create și controlate de beneficiarul real al rambursărilor ilegale, pentru a crea aparența unor operațiuni care de fapt nu au existat.
• ANAF subliniază că digitalizarea instituției permite o evaluare eficientă a comportamentului fiscal al contribuabililor și facilitează depistarea și instrumentarea cazurilor de evaziune fiscală. Perfecționarea continuă a capacității de analiză integrată a datelor fiscale contribuie la identificarea timpurie a contribuabililor cu risc fiscal ridicat și la acțiuni operative pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, având ca scop reducerea decalajului fiscal.
• Instituția reamintește că relațiile dintre contribuabil și organul fiscal trebuie să se bazeze pe bună-credință, iar contribuabilii au obligația de a-și îndeplini corect obligațiile fiscale și de a declara cu exactitate datele și informațiile relevante. În cazurile în care contribuabilii acționează cu rea-credință pentru a obține rambursări de TVA necuvenite, ANAF va sesiza organele de urmărire penală, inclusiv în situațiile de tentativă.
Comunicat ANAF: În 2025, Declarația unică se depune până la data de 26 mai, inclusiv
Publicare: pe pagina ANAF, aici
Sumar: Agenția Națională de Administrare Fiscală reamintește contribuabililor că termenul-limită pentru depunerea Declarației unice (Formular 212) este 26 mai 2025 (inclusiv), pentru veniturile obținute în anul precedent.
Detalieri esențiale:
• Într-un comunicat de presă publicat pe 19 mai, ANAF informează că termenul limită pentru depunerea Declarației unice (Formular 212) aferentă veniturilor obținute în 2024 este 26 mai 2025;
• Formularul trebuie depus de către toate persoanele fizice care au obținut, individual sau în cadrul unor forme de asociere, venituri sau pierderi din România și/sau din străinătate pentru care se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii;
• Declarația este necesară și pentru cei care, în 2025, optează voluntar pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS);
• ANAF precizează că și persoanele cu handicap grav sau accentuat, care realizează venituri din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală sau activități agricole, silvicultură și piscicultură — chiar dacă beneficiază de scutire de impozit pe venit — au obligația de a declara veniturile prin completarea și depunerea declarației;
• Declarația se poate transmite în mai multe moduri: electronic, prin Spațiul Privat Virtual (SPV) sau prin site-ul e-guvernare.ro (aici fiind necesară, însă, semnătura electronică calificată). Alternativ, formularul poate fi depus în format tipărit, fie la registratura organului fiscal, fie prin poștă, cu confirmare de primire. Data depunerii este considerată fie data înregistrării la organul fiscal, fie data expediției poștale, după caz;
• Pentru contribuabilii care nu dețin echipamente IT sau acces la internet, ANAF pune la dispoziție calculatoare de autoservire în cadrul unităților fiscale, ce pot fi utilizate pentru completarea și depunerea declarației sau pentru înregistrarea în SPV. De asemenea, în aceste unități contribuabilii pot primi asistență directă din partea personalului instruit în acest scop;
• Reamintim că Declarația unică pentru 2025 a fost restructurată semnificativ, iar principalele modificări includ eliminarea capitolului dedicat veniturilor estimate pentru 2025, introducerea unor rubrici suplimentare pentru rectificări și recalculări, precum și ajustarea secțiunilor pentru declararea contribuțiilor sociale și a impozitelor;
• Reluăm mai jos principalele noutăți din formularul acestui an:
◦ Eliminarea secțiunilor pentru venituri estimate. Declarația unică nu mai include capitolul destinat declarării veniturilor estimate și contribuțiilor sociale datorate pentru anul în curs. Începând cu acest an, contribuabilii vor declara doar veniturile realizate efectiv în anul anterior și obligațiile fiscale aferente acestora;
◦ Introducerea de noi secțiuni. Printre altele, au fost adăugate rubrici noi pentru succesorii persoanelor decedate și pentru rectificarea declarațiilor în urma notificărilor de conformare, precum și pentru recalcularea diferențelor de contribuții sociale de sănătate (CASS). De asemenea, au fost introduse câmpuri pentru stabilirea și declararea CASS datorate de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse, începând cu anul fiscal 2024;
◦ Modificări ale unor secțiuni existente. Secțiunea 4 a fost redenumită și modificată astfel încât să permită stabilirea impozitului anual datorat pe veniturile din activități independente, impuse în sistem real și tot aici au fost introduse subsecțiuni distincte pentru stabilirea CAS și CASS deductibile la calculul impozitului pe venit. La secțiunea 5, au fost introduse rubrici pentru stabilirea impozitului anual datorat pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, impuse în sistem real, precum și o subsecțiune distinctă pentru calculul contribuțiilor deductibile la calculul impozitului pe venit;
◦ Optimizarea secțiunii de sumar al obligațiilor fiscale. Secțiunea care sintetizează obligațiile fiscale privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate a fost reorganizată pentru a evidenția mai clar sumele de plată ale contribuabilului sau cele care trebuie să-i fie restituite;
◦ Eliminarea unor câmpuri. Au fost eliminate rubricile care permiteau direcționarea a până la 3,5% din impozitul datorat către entități nonprofit sau burse private, în condițiile în care această posibilitate mai este disponibilă acum doar pentru veniturile salariale.