MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 septembrie – 10 octombrie 2025

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 septembrie – 10 octombrie 2025

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 septembrie – 10 octombrie 2025

 

Bine v-am găsit cu o nouă ediție a Monitorului Fiscal, buletinul legislativ bilunar realizat de The Tax Institute, primul think tank dedicat politicilor fiscale din România. Din două în două săptămâni, fiece ediție a Monitorului urmărește să ofere o sinteză clară și aplicată a celor mai importante acte normative și informații oficiale din domeniul fiscal, sprijin pentru contribuabilii și profesioniștii în înțelegerea și aplicarea corectă a legislației în continuă schimbare.

Această ediție ne întâmpină cu un ORDIN ANAF Nr. 2.229 / 17.septembrie.2025 pentru aprobarea Procedurii privind notificarea organelor fiscale competente în cazul în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, precum și măsurile ce vor fi luate de acestea. Publicat în MO nr. 895 din 30 septembrie 2025.

Împreună, foarte important, cu Ordonanța de Urgență de Guvern nr. 50 / 01.10.2025 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2025. Publicată în MO P1 nr. 901 din 01 octombrie 2025.

Ca în fiecare ediție a Monitorului Fiscal, noutățile sunt prezentate într-un format clar, structurat și accesibil, care facilitează înțelegerea rapidă și practică a informațiilor esențiale pentru toate categoriile de contribuabili.

– – –

Înainte de a intra în partea de reglementări deja publicate în Monitorul Oficial al României, este bine de menționat faptul că cel de-al doilea pachet fiscal al Guvernului Bolojan a fost amânat pentru a doua oară de către Curtea Constituțională a României. Acest pachet prevede introducerea de taxe noi, cum este cea pe afiliați, eșalonările tot mai restrictive și, în plus, impozite mărite pe mașini, pe tranzacțiile la bursă și criptomonede.

Agenția Națională de Administrare Fiscală
ORDIN ANAF Nr. 2.229 / 17.09.2025 pentru aprobarea Procedurii privind notificarea organelor fiscale competente în cazul în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, precum și măsurile ce vor fi luate de acestea.

Publicată în Monitorul Oficial nr. 895 din 30 septembrie 2025. Disponibil online: aici.

Având în vedere art. 4 alin. (6) și art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor comunicat prin Adresa nr. 840.285 din 11.09.2025, în temeiul prevederilor art. 109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

Art. 1. — Se aprobă Procedura privind notificarea organelor fiscale competente în cazul în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, prevăzută în anexa nr. 1.

PROCEDURĂ privind notificarea organelor fiscale competente în cazul în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, precum și măsurile ce vor fi luate de acestea

1. În cazul în care emitentul nu își îndeplinește obligația prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, de a transmite facturile către destinatari utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata a fost efectuată la momentul livrării/prestării, beneficiarii pot notifica organele fiscale competente în acest sens, începând cu ziua imediat următoare împlinirii termenului prevăzut la art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, la care se adaugă perioadele de nefuncționare ale sistemului RO e-Factura, publicate pe paginile de internet ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Ministerului Finanțelor, după caz, în conformitate cu art. LXXI alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare.

2. Emitentul care nu își îndeplinește obligația prevăzută la pct. 1 va primi un mesaj în Spațiul privat virtual (SPV) și are obligația de a transmite factura/facturile ce face/fac obiectul notificării utilizând sistemul național RO e-Factura, cel târziu în ziua următoare zilei în care a primit mesajul în SPV.

3. În cazul în care emitentul își îndeplinește obligația prevăzută la pct. 2 pentru factura/facturile aferentă(e) livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii pentru care plata a fost efectuată la momentul livrării/prestării, ca urmare a mesajului primit în Spațiul privat virtual (SPV), acesta are obligația de a completa indexul de încărcare, utilizând funcționalitatea specifică pusă la dispoziție în cadrul sistemului RO e-Factura.

4. Concomitent cu transmiterea mesajului în Spațiul privat virtual (SPV), conform pct. 2, emitentul este înscris într-un registru electronic special. Contribuabilii înscriși în acest registru fac obiectul unei analize de risc în vederea aplicării măsurilor legale ce se impun, în raport cu riscul fiscal evaluat.

5. Prezenta procedură se aplică atât emitenților care au obligația de a transmite facturile către destinatari, utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, cât și beneficiarilor care nu primesc facturile prin sistemul RO e-Factura, în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării.

Guvernul României
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 50/01.10.2025 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2025

Publicat în Monitorul Oficial al României nr. 901 P1 din 01 octombrie 2025 Disponibil online: aici.

Cele mai importante informații se află în secțiunea de Dispoziții generale, după cum urmează.

Art. 1. — Bugetul de stat pe anul 2025, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2025 nr. 9/2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 și nr. 118 bis din 10 februarie 2025, se modifică și se completează potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

Art. 2. — (1) Influențele asupra veniturilor bugetului de stat pe anul 2025, detaliate pe capitole și subcapitole, sunt prevăzute în anexa nr. 1.

(2) Detalierea influențelor asupra cheltuielilor bugetare pe anul 2025 pe capitole, titluri de cheltuieli și pe ordonatori principali de credite este prevăzută în anexa nr. 2.

(3) Bugetul de stat pe anul 2025 se diminuează la venituri cu suma de 1.812,7 milioane lei, iar la cheltuieli se majorează cu suma de 15.005,3 milioane lei credite de angajament și se majorează cu suma de 23.352,1 milioane lei credite bugetare, iar deficitul se majorează cu suma de 25.164,8 milioane lei.

Pentru documentul oficial complet, click pe link Monitorul Oficial.

Pentru mai multe comentarii pe textul Ordonanței de Urgență de rectificare a bugetului de stat, click pe Editorialul Rectificare Bugetară – The Tax Institute.