
MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 27 octombrie 2025
Iată-ne cu o noua ediție a Monitorului Fiscal, buletinul legislativ bilunar realizat de The Tax Institute, primul think tank dedicat politicilor fiscale din România. Din două în două săptămâni, fiecare ediție a Monitorului urmărește să ofere o sinteză clară și aplicată a celor mai importante acte normative și informații oficiale din domeniul fiscal, sprijin pentru contribuabilii și profesioniștii în înțelegerea și aplicarea corectă a legislației în continuă schimbare.
Spicuim din această ediție:
• Acțiuni ANAF – Modificări privind formularele fiscale RO e-TVA: Modificarea Decontului precompletat RO e-TVA și Modificarea Notificării de conformare RO e-TVA;
• Parlamentul României a adoptat legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 123/2022, care modifică Legea nr. 129/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și alte acte normative conexe.
Ca în fiecare ediție a Monitorului Fiscal, noutățile sunt prezentate într-un format clar, structurat și accesibil, care facilitează înțelegerea rapidă și practică a informațiilor esențiale pentru toate categoriile de contribuabili.
– – –
Agenția Națională de Administrare Fiscală
1. Modificări privind formularele fiscale RO e-TVA
1.1 Modificarea Decontului Precompletat RO e-TVA
Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 942 din 13 octombrie 2025. Disponibil online: aici.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis un ordin pentru modificarea anexei la Ordinul președintelui ANAF nr. 3.775/2024, referitor la modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”. Modificarea este fundamentată pe prevederile Hotărârii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea ANAF, precum și pe Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2024 ce vizează implementarea și utilizarea decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor printr-un sistem de guvernanță specific. Avizul conform al Ministerului Finanțelor a fost comunicat prin Adresa nr. 841.188 din 1.10.2025.
Ordinul stipulează modificarea anexei la Ordinul nr. 3.775/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 24 iulie 2024, care va fi înlocuită cu noua anexă ce face parte integrantă din prezentul ordin. De asemenea, direcțiile de specialitate din cadrul ANAF, inclusiv Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate vor lua măsuri pentru aplicarea prevederilor ordinului.
1.2. Modificarea Notificării de Conformare RO e-TVA
Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 23 octombrie 2025. Disponibil online: aici.
Prin Ordinul președintelui ANAF, s-a aprobat modificarea anexei nr. 1 la Ordinul nr. 6.234/2024, referitoare la modelul și conținutul formularului „Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și la procedura de transmitere a notificării. Acest ordin a fost emis în baza prevederilor art. 5 alin. (6) și (7), art. 16 din OUG nr. 70/2024 și a avizului conform al Ministerului Finanțelor, comunicat prin Adresa nr. 841.599 din 16.10.2025.
Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 6.234/2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 3 septembrie 2024, a fost modificată și înlocuită cu noua anexă ce face parte integrantă din prezentul ordin. Ordinul se publică în Monitorul Oficial, Partea I, iar pentru vizualizarea formularului de notificare de conformare RO e-TVA este disponibil un link dedicat.
Parlamentul României
2. Modificări legislative privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului
2.1 Aprobarea OUG nr. 123/2022 și modificarea Legii nr. 129/2019
Publicat în Monitorul Oficial al României nr. 978, Partea I din 23 octombrie 2025 Disponibil online: aici.
Parlamentul României a adoptat legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 123/2022, care modifică Legea nr. 129/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și alte acte normative conexe.
Modificările includ:
• Schimbarea titlului OUG nr. 123/2022 pentru a reflecta modificările și completările aduse Legii nr. 129/2019.
• Actualizarea părții introductive a articolului I, clarificând faptul că Legea nr. 129/2019 este modificată și completată.
• Introducerea unui nou articol, art. 571, ce impune persoanelor fiduciare sau celor cu rol echivalent într-o construcție juridică similară fiduciei să declare corect și complet datele despre beneficiarul real la înregistrarea contractului de fiducie. Nerespectarea acestei obligații conduce la neînregistrarea contractului de către organul fiscal competent.
• Obligația de a declara modificările privind beneficiarul real în termen de 30 de zile de la apariția acestora. Nerespectarea acestui termen se sancționează cu amendă între 5.000 și 10.000 lei.
• În procesul-verbal de contravenție se consemnează că neactualizarea datelor privind beneficiarul real în termen de 30 de zile de la comunicarea procesului-verbal conduce la aplicarea procedurii de radiere, din oficiu, a fiduciei sau construcției juridice similare fiduciei din registrul prevăzut la art. 19 alin. (5) lit. c).
Procedura de radiere se aprobă prin ordin al președintelui ANAF, iar constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor sunt realizate de organele fiscale din cadrul Ministerului Finanțelor — ANAF și unitățile subordonate.
2.2 Dispoziții tranzitorii și obligații suplimentare
Publicat în Monitorul Oficial al României nr. 978, Partea I din 23 octombrie 2025 Disponibil online: aici.
În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, persoanele cu calitate de fiduciar sau rol echivalent într-o construcție juridică similară fiduciei, care nu au declarat sau nu au actualizat informațiile privind beneficiarul real, trebuie să depună la ANAF o declarație pentru înregistrarea în registrul prevăzut la art. 19 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 129/2019. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă între 5.000 și 10.000 lei, iar constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii sunt realizate de organele fiscale din cadrul Ministerului Finanțelor.
De asemenea, în procesul-verbal de contravenție se consemnează că nedeclararea sau neactualizarea informațiilor privind beneficiarul real în termen de 30 de zile de la comunicarea procesului-verbal conduce la radierea din oficiu a fiduciei sau construcției juridice similare fiduciei din registrul menționat.
Începând cu data intrării în vigoare a legii, institutele naționale de cercetare-dezvoltare au obligația de a depune, la înmatriculare și ori de câte ori intervine o modificare, o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, pentru înregistrarea în Registrul beneficiarilor reali ai societăților. Instituțiile deja înmatriculate anterior trebuie să depună această declarație în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii.
Legea a fost adoptată cu respectarea prevederilor constituționale și este semnată de președinții Camerei Deputaților și Senatului.




