MONITOR FISCAL. Informații cheie despre noutățile legislative esențiale ale perioadei 10 iulie – 25 iulie
Vă prezentăm astăzi o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un material periodic elaborat de The Tax Institute, primul think tank de fiscalitate din România.
În acest raport, pe care îl publicăm la fiecare 15 zile, inventariem și să sintetizăm principalele acte normative relevante emise de autoritățile române în domeniul legislației fiscale în perioada de referință. Scopul nostru este de a vă oferi o privire de ansamblu clară și concisă asupra noutăților legislative din acest sector atât de dinamic al fiscalității.
Subiectele-vedetă ale ediției curente sunt deconturile precompletate de TVA, proaspăt publicate de ANAF în Monitorul Oficial, procedura și formularele care operaționalizează plata impozitului special pentru bunurile de valoare mare (supranumit „taxa pe lux”), dar și sistemul de raportare contabilă semestrială, ale cărui reguli au fost actualizate pentru depunerea situațiilor financiare aferente primelor șase luni din 2024.
Ca în fiecare ediție, veți găsi aici detalii despre cele mai recente reglementări și modificări legislative, sintetizate într-un mod accesibil și structurat, care să vă permită să le parcurgeți cu ușurință și să rețineți esențialul. Fie că sunteți un profesionist în domeniul fiscal, un antreprenor sau doar un cetățean interesat de evoluția legislației fiscale, Monitorul Fiscal este o resursă indispensabilă pentru a naviga cu succes prin complexitatea reglementărilor și a vă menține informat în acest domeniu crucial.
Ordinul ANAF nr. 3.775/2024 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului “Decont precompletat RO e-TVA”
Publicare: Monitorul Oficial nr. 726 din 24 iulie 2024
Dată de intrare în vigoare: 24 iulie 2024
Sumar: Ordinul ANAF reglementează formularul oficial al decontului precompletat de TVA, care urmează să fie implementat începând cu data de 1 august. Formularul conține toate rândurile din Decontul uzual de TVA (formular 300), dar și rubrici separate pentru înscrierea informațiilor privind sursele datelor utilizate de ANAF pentru precompletarea acestor declarații.
Detalieri esențiale:
◦ Decontul precompletat RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru operațiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA;
◦ Formularul conține date și informații privind operațiunile economice declarate de către persoanele impozabile și transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală până la data întocmirii acestuia și nu constituie titlu de creanță;
◦ Decontul precompletat RO e-TVA conține informații privind sursele de date utilizate de autoritățile fiscale pentru precompletare, iar contribuabilii pot solicita electronic rapoarte privind datele și informațiile din sursele de date utilizate;
◦ Actul normativ mai subliniază că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA trebuie să depună în continuare decontul de taxă pe valoarea adăugată (formular 300), până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se încheie perioada fiscal, înscriind corect, complet și cu bună-credință informațiile prevăzute de formular, corespunzătoare situației fiscale reale.
Ordin MF nr. 3100/2024 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici
Publicare: Monitorul Oficial nr. 696 din 18 iulie 2024
Dată de intrare în vigoare: 18 iulie 2024
Sumar: Actul normativ reglementează procedura și condițiile pentru transmiterea raportărilor contabile semestriale (întocmite la 30 iunie 2024), obligatorii pentru contribuabilii care au realizat o cifră de afaceri mai mare de un milion de euro (echivalent lei) la sfârșitul exercițiului financiar precedent.
Detalieri esențiale:
• Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 se aplică operatorilor economici care în exercițiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare decât echivalentul în lei a un milion euro. Pentru întocmirea raportărilor contabile la 30 iunie 2024, încadrarea în criteriul financiar se efectuează pe baza indicatorilor determinați din situațiile financiare anuale din 2023, utilizând cursul de schimb valutar comunicat de BNR, valabil la 31 decembrie 2023;
• Raportările sunt obligatorii atât pentru operatorii economici ce își țin contabilitatea conform standardului național (OMFP nr. 1802/2014), cât și pentru companiile care aplică normele IFRS (OMFP nr. 2844/2016);
• Termenul limită pentru transmiterea situațiilor financiare semestriale va fi 19 august și se păstrează regulile de întocmire și depunere valabile și până acum: raportările se transmit unităților MF numai în format electronic (fișier PDF la care e anexat un fișier XML), pe portalul e- Guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat;
• Singura noutate din acest an este că în raportările contabile semestriale vor trebui raportate distinct cheltuielile cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA);
• Există și câteva categorii de entități care nu trebuie să depună raportări contabile semestriale: cele înființate în acest an și care nu au desfășurat activitate până la 30 iunie 2024, cele care s-au aflat în inactivitate temporară în primul semestru din acest an, cele care se află în curs de lichidare.
Ordinul ANAF nr. 3.738/2024 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, precum și a Procedurii privind modalitatea în care se realizează colaborarea dintre organul fiscal local și organul fiscal central privind primirea/transmiterea unor informații referitoare la contribuabilii care datorează impozit special pe bunurile imobile de valoare mare
Publicare: Monitorul Oficial nr. 689 din 17 iulie 2024
Dată de intrare în vigoare: 17 iulie 2024
Sumar: Actul normativ oficializează procedura de declarare și plată pentru impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare (cunoscut sub numele de “taxa pe lux”), care a fost introdus în legislația fiscală din acest an.
Detalieri esențiale:
• Actul normativ prevede modelul și regulile de completare pentru un nou formular fiscal – Declarația 216, care va permite declararea și plata impozitului pentru bunurile de valoare mare (vehicule de peste 375.000 de lei și clădiri rezidențiale de peste 2,5 milioane de lei), introdus prin Legea nr. 296/2023. Noul impozit, aplicabil din acest an, are o cotă de 0,3%, aplicată la diferența dintre valoarea impozabilă a clădirilor sau a vehiculelor și plafoanele menționate anterior;
• Persoanele fizice care, la 31 decembrie a anului fiscal anterior, dețin clădiri rezidențiale în România cu o valoare impozabilă peste 2,5 milioane lei, trebuie să depună declarația 216 și să plătească impozitul până la 30 septembrie a anului fiscal curent;
• Persoanele fizice și juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate în România, cu o valoare de achiziție individuală ce depășește 375.000 lei, trebuie să depună declarația și să plătească impozitul până la 31 decembrie a anului fiscal curent.
• Declarația se completează și se transmite electronic (inclusiv de către persoanele fizice) la organul fiscal în a cărei rază teritorială este arondat proprietarul, iar în caz de erori se pot depune declarații rectificative.
Ordinul ANAF nr. 3769/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura executări silite, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (079) “Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite”
Publicare: Monitorul Oficial nr. 719 din 23 iulie 2024
Dată de intrare în vigoare: 23 iulie 2024
Sumar: Actul normativ reglementează atât Registrul RO e-Factura executări silite, cât și procedura de înscriere în el. Noua procedură vizează organele de executare silită, inclusiv Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, care au fost obligate prin OUG nr. 69/2024 să aplice sistemul e-Factura atunci când emit facturi în numele și în contul furnizorilor.
Detalieri esențiale:
• Registrul RO e-Factura executări silite, organizat de ANAF, este gestionat cu ajutorul aplicației informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor;
• Registrul va cuprinde, pentru fiecare organ de executare silită înscris, următoarele seturi de informații: a) codul de identificare fiscală; b) denumirea; c) adresa domiciliului fiscal; d) data la care a solicitat înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite; e) data înscrierii în Registrul RO e-Factura executări silite;
• Registrul se actualizează permanent, pe baza cererilor de înregistrare depuse de organele de executare silită și a informațiilor deținute de organele fiscale cu privire la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/plătitorilor;
• Înscrierea în Registrul RO e-Factura executări silite se face prin formularul fiscal 079, care se completează și se depune electronic. Organul de executare silită care a solicitat utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura se consideră înscris în Registrul RO e-Factura executări silite începând cu ziua imediat următoare transmiterii formularului 079.
• Pentru organele de executare silită din subordinea organelor fiscale centrale nu va fi necesară depunerea formularelor 079, ele se vor înregistra din oficiu pe baza informațiilor existente în bazele de date ale Ministerului Finanțelor.
Ordin MF nr. 3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Publicare: Monitorul Oficial nr. 672 din 12 iulie 2024
Dată de intrare în vigoare: 12 iulie 2024
Sumar: Ordinul adoptă procedura necesară pentru a permite rambursarea TVA către ONG-urile care achiziționează bunuri și servicii pentru a fi donate spitalelor de stat
Detalieri esențiale:
• Procedura presupune depunerea unei cereri tipizate, însoțite de o documentație complexă, în termen de 90 de zile de la încheierea lunii calendaristice pentru care se solicită restituirea de TVA;
• Printre documentele care trebuie depuse odată cu cererea se numără: un borderou cu informațiile privind valoarea achizițiilor și TVA, copii de pe facturile de achiziții, declarațiile vamale de import sau bonurile fiscale de achiziții, documentele din care rezultă că bunurile/serviciile achiziționate pentru care se solicită restituirea TVA sunt destinate unităților medicale și că le-au fost puse gratuit la dispoziție, declarații pe propria răspundere a reprezentantului legal al ONG-ului din care să rezulte că bunurile sunt destinate utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate și că acesta nu le va schimba destinația și utilizarea;
• Cererile de rambursare pot fi depuse și după perioada de 90 de zile, dar în cadrul termenului de prescripție de 5 ani (calculat începând cu 1 ianuarie din anul următor celui în care s-a născut dreptul de rambursare). În acest caz, însă, cererea va trebui aprobată și de directorul general al direcției generale a finanțelor publice, fiind necesar și un referat întocmit de organele fiscale care au primit documentația de rambursare care să ateste că, deși cererile de restituire au fost depuse cu întârziere față de termenul de 90 de zile, sunt îndeplinite condițiile pentru acordarea restituirii de TVA.