MONITOR FISCAL. Cele mai importante noutăți legislative publicate în perioada 25 iulie – 10 august

MONITOR FISCAL. Cele mai importante noutăți legislative publicate în perioada 25 iulie - 10 august

MONITOR FISCAL. Cele mai importante noutăți legislative publicate în perioada 25 iulie – 10 august

 

Vă prezentăm astăzi o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un material periodic, elaborat la fiecare 15 zile, de The Tax Institute, primul think tank de fiscalitate din România. Fiecare ediție rezumă principalele acte normative cu impact fiscal emise de autoritățile române și sintetizează cele mai relevante noutăți și modificări pe care acestea le reglementează. Fie că sunteți un profesionist în domeniul fiscal, un antreprenor sau doar un cetățean interesat de evoluția legislației fiscale, Monitorul Fiscal este o resursă indispensabilă pentru a naviga cu succes prin complexitatea reglementărilor și a vă menține informat în acest domeniu crucial.

Subiectele de interes ale perioadei de referință vizează: actualizarea declarației fiscale 112 și oficializarea termenului de depunere pentru 390, implementarea unui nou formular tipizat în nomenclatorul documentelor financiar-contabile, precum și implementarea a două noi proceduri administrative, una dintre ele permițând ANAF modificarea din oficiu a vectorului fiscal al unui contribuabil.

Ordin MF nr. 4.058/2024  pentru completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile

Publicare: Monitorul Oficial nr. 754 din 1 august 2024

Dată de intrare în vigoare: 1 august 2024

Sumar: Ordinul reglementează un nou document financiar-contabil – un aviz special de însoțire a mărfii, destinat exclusiv comercianților cash&carry.

Detalieri esențiale:

• Noul aviz de însoțire a mărfii este unul tipizat și are codul CASH AND CARRY 14-3-6aA, fiind exclusiv pentru comercianții cash&carry;
• Documentul se întocmește de către entitățile care desfășoară activitate de comerț cash and carry, în momentul livrării din magazinele cash and carry a produselor, mărfurilor sau a altor valori materiale, precum și în alte situații stabilite prin procedurile proprii ale entității.
• Termenul limită pentru emiterea acestui aviz este cel târziu până la data transmiterii facturii în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura;
• Avizul va avea atât funcțiunile uzuale ale unui aviz de însoțire a mărfii (document de însoțire a mărfii pe timpul transportului, document ce stă la baza întocmirii facturii, document de primire/descărcare din gestiune), cât și una specifică, numai pentru comercianții cash&carry: va servi ca document de înregistrare în registrul de casă și în contabilitate a încasărilor și plăților efectuate în numerar, situație în care va ține și loc de chitanță

Ordinul ANAF nr. 3.796/2024 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”

Publicare: Monitorul Oficial nr. 763 din 5 august 2024

Dată de intrare în vigoare: 5 august 2024

Sumar: Actul normativ actualizează punctual declarația fiscală 112 și instrucțiunile sale de completare, noul model fiind obligatoriu începând cu operațiunile aferente lunii iulie, cu termen de raportare în luna august 2024.

Detalieri esențiale:

• Noul model al declarației 112 era necesar în condițiile în care suma din salariul minim scutită de taxe salariale a fost majorată de la 200 la 300 de lei începând cu 1 iulie, ceea ce a impus actualizarea formularului fiscal cu noua referință valorică;
• Formularul actualizat trebuie folosit pentru raportarea taxelor salariale aferente veniturilor obținute începând cu luna iulie, cu termen de declarare în 26 august (în mod normal, termenul ar fi pe 25 august, dar aceasta este duminică, zi nelucrătoare).
• ANAF a actualizat pe 8 august și aplicația informatică necesară completării declarației de către angajatori – aceasta este disponibilă aici.

Ordinul ANAF nr. 3.792/2024 pentru aprobarea Procedurii privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor, precum și a modelului și conținutului unor formulare

Publicare: Monitorul Oficial nr. 774 din 7 august 2024

Dată de intrare în vigoare: 7 august 2024

Sumar: Ordinul ANAF stabilește o procedură pentru modificarea din oficiu a vectorului fiscal și a altor date de identificare ale contribuabilului, în cazul în care acesta nu își îndeplinește singur obligația de a depune la timp declarațiile de mențiuni.

Detalieri esențiale:

◦ Procedura este declanșată atunci când ANAF constată că informațiile deținute despre un contribuabil în Registrul contribuabililor/plătitorilor nu mai corespund situației sale fiscale și datelor sale reale;
◦ Într-o primă etapă, contribuabilul este notificat să depună din proprie inițiativă formularul de modificare a datelor fiscale sau este invitat să participe la o audiere în cel mult cinci zile pentru a justifica de ce nu a fost necesar de fapt să își actualizeze datele;
◦ În a două etapă, inițiată dacă ANAF nu primește niciun răspuns din partea contribuabilului la prima tentativă, instituția mai emite încă o notificare de depunere a declarației de mențiuni;
◦ Procedura de modificare din oficiu poate înceta în oricare dintre cele două etape, în cazul în care contribuabilul, în urma notificării/invitației, depune declarația de mențiuni sau prezintă organului fiscal, în procedura audierii, documente din care rezultă că nu au intervenit modificări în datele din declarația de înregistrare fiscală;
◦ Trebuie precizat că, în cazul în care constatarea lipsei de actualizare a vectorului fiscal se face în timpul unui control fiscal, prin acte administrativ-fiscale rămase definitive, ANAF emite direct decizia de modificare din oficiu, fără să mai parcurgă toți pașii descriși anterior;
◦ Actul normativ reglementează și următoarele documente, necesare în procedura de modificare din oficiu a datelor contribuabililor: (1) Notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor, (2) Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii, (3) Referat privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor“, (4) Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor (701).

Ordin ANAF nr. 3801/2024 pentru completarea unor ordine ale președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili și contribuabililor mijlocii

Publicare: Monitorul Oficial nr. 771 din 7 august 2024

Dată de intrare în vigoare: 7 august

Sumar: Actul normativ reglementează o procedură prin care va modifica regulile plăților eronate pentru contribuabilii mari și mijlocii, astfel încât, atunci când competența de administrare a unui contribuabil se schimbă, plățile eronate către trezorerii ale acestora să fie redirecționate automat timp de trei luni de la data schimbării respective.

Detalieri esențiale:

• După o reclasificare fiscală care are loc în timpul anului (care echivalează cu schimbarea competenței de administrare a unei companii), contribuabilii ar trebui să-și achite obligațiile fiscale în conturile corespunzătoare noii lor reîncadrări fiscale, însă pentru o perioadă de trei luni, plățile efectuate în mod eronat în conturile bugetare pe care le foloseau înainte de reîncadrare sunt corectate de organul fiscal și redirecționate automat către conturile corecte;
• După această perioadă de trei luni, plățile efectuate în conturi eronate vor fi restituite contribuabilului;
• Această măsură vine în sprijinul contribuabililor care își pierd sau dobândesc statutul de contribuabili mari sau mijlocii la începutul anului, dar mai ales pentru situațiile în care competența de administrare se modifică pe parcursul anului fiscal;
• Reguli similare existau deja pentru reclasificările fiscale care deveneau efective de la data de 1 ianuarie a unui an fiscal, acestea fiind extinse acum astfel încât să acopere și reclasificările operate de ANAF în timpul anului fiscal (este și cazul în 2024, când noi liste ale contribuabililor mari și mijlocii au fost implementate de la 1 iulie).

Ordinul ANAF nr. 6.073/2024 privind stabilirea termenului de depunere pentru declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (390 VIES)

Publicare: Monitorul Oficial nr. 771 din 7 august 2024

Dată de intrare în vigoare: 7 august 2024

Sumar: Actul normativ oficializează termenul de depunere pentru declarația recapitulativă 390 VIES, păstrând vechea dată-limită de transmitere a formularului.

Detalieri esențiale:

• ANAF era obligată să stabilească printr-un Ordin termenul de depunere al declarației 390 VIES, după ce OUG nr. 70/2024 (cadrul legal al e-TVA) eliminase din Codul fiscal acest termen și stabilise că administrația fiscală îl va stabili ulterior;
• Prin OUG nr. 70/2024 (cadrul legal al e-TVA) a fost modificat art. 325 din Codul fiscal, în sensul că termenul de depunere al Declarației recapitulative 390 privind achizițiile și livrările intracomunitare a fost mutat în atribuția președintelui ANAF, care trebuia să îl stabilească printr-un Ordin dedicat (înainte de această modificare, termenul era stabilit direct prin Codul fiscal);
• În acest context, ANAF a emis Ordinul 6.073/2024, prin care menține termenul tradițional de depunere a formularului 390 VIES – data de 25 a lunii următoare celei în care ia naștere exigibilitatea TVA pentru operațiunile pentru care există obligația declarării.