
MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 ianuarie – 10 februarie 2025
Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, raportul periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank specializat în fiscalitate din România. Publicat la fiecare 15 zile, acest material urmărește să sintetizeze cele mai importante acte normative emise de autoritățile române în domeniul fiscal, oferind o perspectivă clară și ușor de înțeles asupra modificărilor legislative, pentru a vă sprijini în aplicarea corectă a reglementărilor din acest domeniu în continuă schimbare.
În această ediție, veți găsi informații despre:
• OG nr. 3/2025, care modifică aria de cuprindere a impozitului ICAS, introduce noi obligații pentru persoanele străine care operează în sectorul oil&gas fără a avea un sediu permanent în România și clarifică și alte aspecte ce țin de aplicarea acestui impozit suplimentar în anul 2025;
• Ordinul MF nr. 109/2025, care clarifică aplicarea regulilor fiscale pentru entitățile din domeniul petrolului și gazelor naturale, asigurând o delimitare corectă a activelor relevante în calculul obligațiilor fiscale;
• Ordinul ANAF nr. 102/2025, care actualizează Formularul 205 pentru a include impozitele reținute la sursă din contractele de închiriere între persoane juridice și proprietari persoane fizice;
• Ordinul ANAF nr. 161/2025, care simplifică înregistrarea contractelor de închiriere pentru bunuri deținute în comun, permițând ca doar un coproprietar să îndeplinească obligația fiscală;
• Ordinul ANAF nr. 103/2025, care reglementează procedura și formularele prin care contribuabilii pot direcționa și în acest an fiscal 3,5% din impozitul pe venit către entități nonprofit, unități de cult sau burse private.
Pe lângă actualizările legislative, detaliem și alte informații oficiale de interes, pentru că oferă explicații și precizări relevante pentru contribuabili și profesioniști:
• Un comunicat al Autorității Vamale Române care anunță operaționalizarea sistemului e-Sigiliu;
• O precizare ONRC prin care instituția clarifică faptul că doar reprezentanții legali, avocații și împuterniciții prin procură autentică pot depune documente la Registrul Comerțului, excluzând experții contabili.
Toate noutățile sunt prezentate într-un format accesibil, care facilitează înțelegerea rapidă a informațiilor esențiale. Fie că sunteți specialist în fiscalitate, antreprenor sau doar interesat de aceste schimbări, Monitorul Fiscal vă ajută să rămâneți la curent și să navigați cu succes prin complexitatea legislației fiscale.
OG nr. 3/2025 pentru modificarea și completarea art. 46^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicare: Monitorul Oficial nr. 92 din 31 ianuarie 2025
Dată de intrare în vigoare: începând cu anul fiscal 2025
Sumar: Ordonanța clarifică și extinde aplicarea impozitului ICAS, stabilește explicit în Codul fiscal codurile CAEN vizate de acest impozit, introduce excepții pentru anumite companii incluse eronat în aria de aplicare a impozitului și impune obligații suplimentare contribuabililor străini care activează în sectoarele oil&gas.
Detalieri esențiale:
• Clarificări și extinderi vizând aplicarea ICAS. OG stabilește că sunt supuse impozitului ICAS persoanele juridice române și străine care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, fiind incluse în aria de impozitare și persoanele juridice străine fără sediu permanent în România, dar care efectuează livrări de bunuri sau servicii în România. De asemenea, se precizează că sunt vizate de ICAS nu doar livrările de bunuri și prestările de servicii pe teritoriul României, ci și livrările de bunuri de pe teritoriul României.
• Stabilirea explicită a codurilor CAEN vizate de ICAS. Codurile CAEN aplicabile ICAS sunt incluse direct în Codul fiscal, nu prin ordine administrative. Acestea acoperă extracția, procesarea, distribuția și comercializarea petrolului, gazelor naturale și produselor derivate. Este vorba despre 0610, 0620, 0910, 1920, 3522, 3523, 4671, 4681, 4730 și 4950.
• Excepții de la aplicarea ICAS. Contribuabilii care desfășoară activități de vânzare a combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru încălzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante și de răcire, în cadrul unor coduri CAEN specifice (4671, 4681, 4730), sunt excluși de la aplicarea ICAS, dacă activitatea lor principală nu este în domeniul petrolului și gazelor naturale. Această măsură răspunde criticilor venite dinspre mediul de afaceri privind extinderea artificială a numărului de contribuabili vizați de ICAS prin includerea eronată a unor operatori economici care nu activează efectiv în sectoarele oil&gas, cum era cazul magazinelor sau service-urilor auto care vând ulei de motor și antigel și care ar fi trebuit să plătească ICAS dacă Guvernul nu intervenea pentru corectarea situației.
• Norme aplicabile contribuabililor străini. Persoanele juridice din UE pot alege să își îndeplinească direct obligațiile fiscale legate de ICAS sau să desemneze un reprezentant, în timp ce persoanele juridice din afara UE sunt obligate să desemneze un reprezentant fiscal în România. De asemenea, pentru persoanele juridice străine care operează în domeniul oil&gas, fără a avea un sediu permanent în România, se impune și obligația de a constitui o garanție suplimentară de 1 milion de euro pentru a preveni neplata ICAS. Garanția poate fi executată dacă obligațiile fiscale nu sunt respectate, iar neconstituirea garanției sau neplata impozitului în termen poate duce inclusiv la interzicerea formalităților vamale sau a mișcării produselor accizabile.
• Aplicarea noilor reglementări. OG 3/2025 stabilește că noile prevederi vizând ICAS se aplică începând cu anul fiscal 2025, iar contribuabilii cu an fiscal modificat încep aplicarea noilor reguli la începutul anului lor fiscal 2025.
Ordinul ANAF nr. 109/2025 privind modificarea și completarea OMF 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind în indicatorii I și A prevăzuți la art. 18^1 alin. (3) și art. 18^3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicare: Monitorul Oficial nr. 66 din 27 ianuarie 2025
Dată de intrare în vigoare: 6 februarie 2025
Sumar: Actul normativ clarifică activele care trebuie incluse în indicatorii I și A, utilizați pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri, fiind introduse precizări noi pentru companiile care operează în sectorul oil&gas și datorează impozitul suplimentar impus acestui sector (ICAS).
Detalieri esențiale:
• Pentru contribuabilii din sfera ICAS, în cazul imobilizărilor în curs de execuție aferente achiziției/producției de active începute până la 31 decembrie 2024, în indicatorul I se include doar valoarea imobilizărilor înregistrate în contabilitate începând cu 1 ianuarie 2025 sau cu prima zi a anului fiscal modificat din 2025.
• Această valoare va fi evidențiată distinct, astfel încât să nu fie inclusă în indicatorul A la determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri.
Ordinul ANAF nr. 102/2025 privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” și 207 “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/ veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți”
Publicare: Monitorul Oficial nr. 65 din 27 ianuarie 2025
Dată de intrare în vigoare: 27 ianuarie 2025
Sumar: Actul normativ actualizează formularul fiscal 205 pentru a permite și declararea impozitelor reținute la sursă în cazul contractelor de închiriere încheiate între persoane juridice și proprietari persoane fizice.
Detalieri esențiale:
• Ordinul introduce un nou model al Declarației 205, utilizată pentru raportarea anuală a impozitului reținut la sursă și a câștigurilor/pierderilor din investiții, pe beneficiari de venit, noul formulat fiind obligatoriu pentru veniturile aferente anului 2024.
• Pe lângă veniturile tradiționale (dividende, dobânzi, câștiguri din transferul titlurilor de valoare), formularul include acum și veniturile din cedarea folosinței bunurilor plătite exclusiv în natură și sumele utilizate ca garanție pentru plata chiriei. Extinderea categoriilor de venituri declarate vine în contextul în care, începând din 2024, companiile și entitățile care închiriază spații de la proprietari persoane fizice trebuie să declare și să rețină la sursă impozitul pe veniturile din respectivele contracte. Aceste impozite se raportează și lunar prin Declarația 100, dar și anual prin Declarația 205. Această obligație de reținere la sursă a impozitelor din chirii, când proprietarul este o persoană fizică, vizează SRL-urile, SA-urile, PFA-urile, ONG-urile și alte entități cu evidență contabilă.
• Regulile privind completarea și depunerea formularului 205 s-au păstrat ca în anii trecuți: Declarația se depune anual, până la 28 februarie, iar în cazul unor erori, trebuie transmisă o declarație rectificativă, care va include doar pozițiile corectate. De asemenea, dacă un plătitor a efectuat mai multe tipuri de plăți către același beneficiar, acestea se declară într-un singur formular, organizat pe tabele distincte pentru fiecare categorie de venit. Declarația trebuie completată și transmisă online, însă formularul electronic actualizat nu a fost încă publicat de ANAF, urmând să fie disponibil în perioada următoare.
Ordinul ANAF nr. 161/2025 privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, precum și a modelului și conținutului formularului “Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”
Publicare: Monitorul Oficial nr. 109 din 6 februarie 2025
Dată de intrare în vigoare: 6 februarie 2025
Sumar: Actul normativ simplifică procedura de înregistrare a contractelor de închiriere atunci când bunurile sunt deținute în comun de mai mulți coproprietari.
Detalieri esențiale:
• Ordinul ANAF permite, în cazul contractelor de închiriere a unor bunuri deținute în comun, ca înregistrarea fiscală a acestora să se facă doar de unul dintre proprietari, uzufructuari sau deținători legali, atâta vreme cât aceștia sunt desemnați prin contract să îndeplinească aceste obligații fiscale;
• Simplificarea este permisă doar pentru contractele noi, încheiate începând cu 1 ianuarie 2025, Ordinul ANAF precizând în mod expres că, în cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum și în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplică prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal care îndeplinește obligația de înregistrare a contractului de închiriere;
• Celelalte prevederi ale procedurii de înregistrare a contractelor de închiriere rămân neschimbate, astfel că persoanele care obțin venituri din închirierea bunurilor din patrimoniul personal (cu excepția arendării și închirierii turistice) trebuie să înregistreze contractele și orice modificări ale acestora la organul fiscal în termen de 30 de zile. Cererea se poate depune fizic, prin poștă sau electronic, iar un exemplar trebuie păstrat de contribuabil. Contractele de locațiune trebuie înregistrate la organul fiscal de care aparține locatorul sau imobilul închiriat, în funcție de domiciliul fiscal al persoanei fizice sau de localizarea bunului.
Ordinul ANAF nr. 103/2025 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare
Publicare: Monitorul Oficial nr. 68 din 28 ianuarie 2025
Dată de intrare în vigoare: 28 ianuarie 2025
Sumar: Ordinul ANAF stabilește procedura și formularele necesare pentru direcționarea a până la 3,5% din impozitul pe venit către entități nonprofit, unități de cult sau pentru acordarea de burse private.
Detalieri esențiale:
• Prevederile acestui ordin se aplică de către contribuabilii care optează pentru direcționarea unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor realizate începând cu anul 2024;
• Direcționarea acestui procent se face prin completarea și depunerea Formularului 230, al cărui model este aprobat și el prin acest Ordin. Formularul se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor și care nu au optat la angajator/plătitorul de venit pentru distribuirea prin reținerea la sursă a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit. Formularul trebuie depus până la 25 mai inclusiv al anului următor celui în care au fost realizate veniturile, iar nedepunerea în termen duce la pierderea dreptului de a direcționa acest procent din impozitul pe venit. Formularul se completează în două exemplare: originalul se depune la ANAF, iar copia rămâne la contribuabil sau la împuternicitul acestuia. Contribuabilii pot alege una dintre următoarele metode pentru a depune Formularul 230: depunerea fizică (direct la registratura organului fiscal competent sau prin poștă, cu confirmare de primire) ori depunerea online (prin Spațiul Privat Virtual, platforma online a ANAF sau prin portalul e-guvernare.ro – utilizând semnătura electronică calificată). Contribuabilul poate opta și pentru depunerea formularului direct la entitatea nonprofit/unitatea de cult pe care dorește să o sprijine;
• Formularul 230 poate fi completat și de către persoanele fizice care au efectuat cheltuieli pentru burse private și solicită restituirea acestora. În acest caz, contribuabilul trebuie să bifeze secțiunea corespunzătoare din formular (A – Bursă privată) și să completeze numărul și data contractului, suma plătită și documentele justificative;
• Ordinul ANAF aprobă și modelul altor formulare necesare pentru implementarea procedurii de redirecționare a procentului de 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, precum: Decizia privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private (formularul 255), Decizia privind recuperarea sumelor virate necuvenit entităților nonprofit sau unităților de cult (formularul 258), Notificări privind destinația sumei și comunicarea contului bancar de către entitatea beneficiară sau Situația centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară (document care trebuie transmis obligatoriu către ANAF până la 25 mai de către entitatea beneficiară pentru a indica toate formularele 230 primite de la contribuabili).
Deși nu sunt acte normative publicate în Monitorul Oficial, detaliem în continuare și alte informații oficiale relevante.
Comunicat AVR – operaționalizarea sistemului e-Sigiliu
Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici
Sumar: Autoritatea Vamală Română a operaționalizat sistemul RO e-Sigiliu, o soluție digitală de monitorizare în timp real a transporturilor rutiere, menită să reducă frauda vamală și fiscală. Prin utilizarea sigiliilor electronice cu GPS, autoritățile pot supraveghea traseul mărfurilor și interveni rapid în caz de nereguli, asigurând transparență și eficiență în controalele vamale.
Detalieri esențiale:
◦ Autoritatea Vamală Română a anunțat într-un comunicat de presă din 3 februarie că a pus în aplicare sistemul RO e-Sigiliu, un mecanism de monitorizare inteligentă a transporturilor, menit să combată frauda vamală și fiscală;
◦ Sistemul presupune aplicarea de către inspectorii vamali din cadrul echipelor mobile a unor sigilii electronice dotate cu tehnologie GPS, prin care ei pot supraveghea în timp real traseul mărfurilor, intervenind prompt în caz de nereguli;
◦ AVR precizează că sigiliile electronice dotate cu tehnologie GPS permit urmărirea integrală a traseului transporturilor și, în funcție de informațiile obținute, intervenția rapidă a echipelor mobile pe întreg teritoriul național pentru constatarea, sancționarea fraudelor vamale sau fiscale și manipularea frauduloasă a mărfurilor.
◦ Conform AVR, implementarea RO e-Sigiliu oferă multiple beneficii, printre care reducerea riscurilor asociate transporturilor și optimizarea resurselor alocate controlului vamal. Datorită datelor colectate în timp real, controalele devin mai precise și mai eficiente, contribuind astfel la diminuarea pierderilor cauzate de manipularea frauduloasă a mărfurilor. De asemenea, sistemul asigură o transparență sporită a fluxurilor comerciale, sprijinind atât autoritățile, cât și operatorii economici de bună-credință.
◦ Această inițiativă face parte dintr-un efort mai amplu al Autorității Vamale Române de a consolida securitatea lanțului de aprovizionare și de a alinia procesele vamale la standardele europene.
Clarificări ONRC: experții contabili nu își pot reprezenta clienții în relația cu Registrul comerțului
Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici
Sumar: ONRC a clarificat în 5 februarie că doar anumite categorii de persoane, precum reprezentanții legali, avocații și împuterniciții desemnați prin procură autentică, pot depune documente la Registrul Comerțului, excluzând experții contabili din această competență conform Legii nr. 265/2022. Precizările vin după o dispută publică între CECCAR și UNBR, pornită de la o hotărâre CECCAR care aproba un model de împuternicire oficial ce permitea experților contabili să acționeze ca împuterniciți în relația cu ONRC, lucru contestat de UNBR, care a susținut că această activitate este rezervată strict avocaților.
Detalieri esențiale:
• Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a clarificat, printr-un comunicat oficial, că doar anumite categorii de persoane sunt autorizate să înregistreze și să depună documente la registrul comerțului, conform Legii nr. 265/2022. Aceste categorii includ reprezentanții legali ai profesioniștilor, împuterniciții desemnați prin procură autentică, avocații împuterniciți prin împuternicire avocațială și asociații sau acționarii entităților înregistrate. Prin urmare, ONRC a subliniat că experții contabili nu sunt incluși în această listă și, ca atare, nu pot asista sau reprezenta clienții în relația cu registrul comerțului.
• Disputa dintre CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România) și UNBR (Uniunea Națională a Barourilor din România) a pornit de la o hotărâre adoptată de CECCAR, prin care se stabilea un model de împuternicire pentru experții contabili în relația cu registrul comerțului. UNBR a contestat această decizie, susținând că experții contabili nu au dreptul legal de a reprezenta clienții la ONRC și că această activitate este rezervată exclusiv avocaților. Potrivit UNBR, CECCAR adaugă la lege prin hotărârea sa, întrucât legislația nu prevede în mod explicit această competență pentru experții contabili.
• În replică, CECCAR a susținut că Legea nr. 265/2022 permite oricărei persoane să fie împuternicită în relația cu registrul comerțului, fără a acorda un monopol avocaților asupra acestei activități. Reprezentanții CECCAR au argumentat că normele adoptate de organizație nu contravin legislației, ci doar stabilesc proceduri clare pentru membrii săi. În plus, aceștia au criticat poziția UNBR, considerând-o o încercare de a restricționa accesul altor profesioniști la anumite activități și de a crea confuzie în rândul opiniei publice.
• UNBR a solicitat oficial ca ONRC să nu recunoască împuternicirile prezentate de experții contabili și a avertizat că, în cazul în care CECCAR nu modifică hotărârea, va lua în considerare acțiuni legale.