MONITOR FISCAL. Noutăți fiscale esențiale publicate în perioada 10 – 25 august

MONITOR FISCAL. Noutăți fiscale esențiale publicate în perioada 10 – 25 august

MONITOR FISCAL. Noutăți fiscale esențiale publicate în perioada 10 – 25 august

 

Astăzi vă aducem o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un material periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank de fiscalitate din România. În acest raport, pe care îl publicăm o dată la 15 zile, inventariem și sintetizăm cele mai importante acte normative emise de autoritățile române în domeniul fiscal, pe perioada analizată. Obiectivul nostru este să vă oferim o perspectivă clară și concisă asupra celor mai recente evoluții legislative din acest domeniu dinamic.

Ca de obicei, veți găsi în această ediție detalii despre cele mai recente reglementări și modificări legislative, structurate într-un format accesibil și clar, pentru a facilita înțelegerea și reținerea informațiilor relevante. Suplimentar față de edițiile anterioare, am punctat astăzi la finalul raportului și două anunțuri oficiale făcute de ANAF și Ministerul de Finanțe, importante pentru că oferă atât informații despre planurile autorităților pentru perioada următoare în privința SAF-T, cât și explicații și clarificări despre termenul de raportare în e-Factura, o chestiune îndelung discutată în ultimele săptămâni în spațiul public.

Fie că sunteți profesionist în fiscalitate, antreprenor sau un cetățean interesat de evoluția legislației fiscale, Monitorul Fiscal este o resursă esențială care vă ajută să navigați prin complexitatea noutăților fiscale și să rămâneți informat în acest domeniu de maximă importanță.

Ordinul ministrului finanțelor nr. 4164/2024 cu privire la actualizarea criteriilor de mărime ale entităților raportoare.

Publicare: Monitorul Oficial nr. 843 din 23 august 2024

Dată de intrare în vigoare: începând cu situațiile financiare aferente anului 2024

Sumar: Ordinul reglementează un nou set de criterii de mărime pentru societăți, aplicabile referitor la depunerea situațiilor financiare anuale.

Detalieri esențiale:

• Ministerul Finanțelor a actualizat criteriile de mărime pentru entitățile raportoare în conformitate cu reglementările privind situațiile financiare anuale;
• Aceste modificări sunt relevante din perspectiva tipurilor de situații financiare pe care o societate trebuie să le întocmească, influențând nivelul de complexitate al raportărilor financiare pe care companiile trebuie să le depună anual.
• Noile reguli se aplică situațiilor financiare aferente exercițiului financiar al anului 2024 și vin în contextul necesității de a reflecta impactul inflației asupra pragurilor economice stabilite anterior;
• Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic vor aplica noile criterii pentru situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar care începe după 1 ianuarie 2024;
• Aceste criterii revizuite includ praguri mai mari pentru totalul activelor și cifra de afaceri, în timp ce numărul mediu de salariați a rămas neschimbat;
• Pentru microentități, noile limite stabilite sunt de 2,25 milioane de lei pentru active și 4,5 milioane de lei pentru cifra de afaceri, în timp ce numărul mediu de salariați rămâne la zece. Pentru entitățile mici, pragurile au crescut la 25 milioane de lei pentru active și 50 milioane de lei pentru cifra de afaceri, cu un număr mediu de salariați de 50;
• Entități mijlocii și mari vor fi companiile care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre cele trei criterii: totalul activelor: 25 milioane de lei (față de 17,5 milioane de lei în prezent), cifra de afaceri netă – 50 milioane de lei (față de 35 milioane de lei în prezent) și un număr mediu de salariați de 50;
• Grupurile de firme mici și mijlocii, pe bază consolidată, trebuie acum să respecte limite noi de 125 milioane de lei pentru active și 250 milioane de lei pentru cifra de afaceri, fiind clasificate în această categorie dacă nu depășesc limitele a cel puțin două dintre cele trei criterii la data bilanțului societății-mamă. În cazul grupurilor mari, aceste praguri sunt similare, cu active de 125 milioane de lei și o cifră de afaceri de 250 milioane de lei, menținând numărul mediu de 250 de salariați, iar în această categorie de grupuri vor fi încadrate cele care, pe bază consolidată, depășesc limitele a cel puțin două dintre cele trei criterii la data bilanțului societății-mamă;
• Ordinul MF actual modifică și criteriile de mărime prevăzute de Ordinul MF 2.844/2016, care vizează obligațiile de depunere a unei raportări privind durabilitatea. Vizate de această obligație de raportare vor fi entitățile mari și mijlocii care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii: totalul activelor – 25 milioane de lei (majorat de la 17,5 milioane de lei), cifra de afaceri netă – 50 de milioane de lei (în creștere de la 35 milioane de lei anterior) și un numărul mediu de salariați de 50 (nemodificat față de criteriul anterior);
• Sunt actualizate și criteriile pentru raportarea consolidată de durabilitate pentru societățile-mamă ale unui grup: totalul activelor a fost majorat la 125 milioane de lei, cifra de afaceri netă, la 250 milioane de lei, iar numărul mediu de salariați a fost menținut la 250.

Ordinul ANAF nr. 6138/2024 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum și a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită

Publicare: Monitorul Oficial nr. 833 din 21 august 2024

Dată de intrare în vigoare: 21 august 2024

Sumar: Actul normativ nominalizează cazurile speciale de executare silită și procedurile pe care organele fiscale competente trebuie să le ducă la îndeplinire în astfel de situații.

Detalieri esențiale:

• Actul normativ abrogă vechiul cadru legal din domeniu (Ordinul ANAF nr. 3.744/2015) și stabilește punctual cazurile speciale de executare silită;
• Cazurile speciale de executare silită sunt cele generate de:

◦ hotărâri judecătorești definitive pronunțate în materie penală, prin care s-a dispus recuperarea unor creanțe bugetare de la debitori persoane fizice, juridice sau de la orice alte entități;
◦ înscrisuri emise în materie penală de către instanțele de judecată;
◦ ordinele președintelui ANAF, prin care s-a dispus blocarea fondurilor sau a resurselor economice care se află în proprietate, sunt deținute sau se află sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entități desemnate, ce fac obiectul sancțiunilor internaționale;
◦ alte titluri executorii prin care se stabilesc dobânzi, penalități de întârziere, majorări de întârziere sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătorești definitive, cele prin care se stabilește cuantumul cheltuielilor de executare silită, precum și cele prin care se stabilește suma reprezentând diferența de preț și/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului.

• Ordinul nominalizează și organele fiscale competente să pună în aplicare măsurile de executare în aceste cazuri speciale: este vorba în principal despre compartimentele de executări silite cazuri speciale existente în cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, singura excepție fiind pentru marii contribuabili. De executarea lor în cazurile speciale definite de acest Ordin ANAF se va ocupa Serviciul de executare silită din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili.

Ordinul ANAF nr. 4875/2024 privind modificarea și completarea Ordinului ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă

Publicare: Monitorul Oficial nr. 791 din 12 August 2024

Dată de intrare în vigoare: 12 august 2024

Sumar: Ordinul ANAF completează Nomenclatorul obligațiilor bugetare cu șase noi tipuri de taxe, redevențe și compensații datorate de producătorii de energie eoliană offshore din Marea Neagră.

Detalieri esențiale:

• Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat este actualizat cu șase noi poziții (103-108) unde sunt definite obligațiile fiscale care vizează producătorii de energie electrică din resurse eoliene offshore situate în Marea Neagră în conformitate cu prevederile Legii nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore;
• Noile obligații bugetare incluse în Nomenclator constau în:

◦ redevența stabilită pentru perimetrul eolian offshore concesionat;
◦ taxa pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit și pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare la rețea din afara perimetrului concesionat (pentru perimetrele situate în afara apelor maritime interioare și a mării teritoriale);
◦ taxa pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit (pentru perimetrele situate pe suprafața bunurilor administrate de Administrația Națională «Apele Române»);
◦ compensațiile pentru limitările aduse dreptului de proprietate care se cuvin bugetului de stat;
◦ despăgubirile acordate pentru pagube cauzate prin exercitarea drepturilor prevăzute la art. 32 alin. (3) din Legea nr. 121/2024;
◦ taxa pentru activitatea de exploatare a perimetrului eolian offshore;

• Aceste obligații bugetare vor trebui achitate de principiu anual de către companiile vizate în conturi bugetare distincte, nu în contul unic.

Deși nu sunt acte normative publicate în Monitorul Oficial, detaliem în continuare și două anunțuri publicate recent de autorități, acestea răspunzând unor neclarități sau problematici actuale.

Comunicat ANAF – notificări automate referitoare la depunerea incorectă sau incompletă a raportărilor SAF-T

Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici

Data publicării: 21 august

Sumar: Comunicatul anunță că ANAF a implementat un mecanism automat de notificare pentru contribuabilii care nu au îndeplinit corect obligațiile legale privind depunerea declarațiilor 406 (raportările SAF-T).

Detalieri esențiale:

• ANAF a anunțat oficial că a pus în aplicare un mecanism de notificare automată destinat companiilor care nu au respectat obligațiile legale privind depunerea declarațiilor SAF-T, în contextul în care și-a extins capacitatea de analiză pentru datele colectate prin D406;
• Într-o singură zi (în data de 20 august) instituția a trimis deja peste 15.000 de notificări către contribuabilii care nu au depus Fișierul standard de control fiscal (SAF-T) sau care au depus aceste raportări, dar le-au transmis parțial sau incorect;
• Instituția precizat că notificările includ rapoarte detaliate privind tranzacțiile neconforme, identificate în fișierele SAF-T depuse de companii. Aceste rapoarte sunt anexate în format PDF la notificările transmise, iar pentru accesarea lor este necesar să fie verificate anexele în aplicația cu care se deschide documentul primit;
• În ceea ce privește sancțiunile, ANAF reamintește contribuabililor că nedepunerea raportării SAF-T în termenele legale poate atrage amenzi între 1.000 și 5.000 lei, iar depunerea unor declarații incorecte sau incomplete poate fi sancționată cu amenzi între 500 și 1.500 lei.

Anunț MF – clarificări privind modul de calcul a termenului de transmitere a facturilor în sistemul RO e-Factura

Publicare: pagina de Facebook a instituției, aici

Data publicării: 13 august 2024

Sumar: Anunțul conține o clarificare cu privire la termenul de transmitere de cinci zile calendaristice, pe care contribuabilii trebuie să îl respecte de la 1 iulie pentru raportarea facturilor emise în sistemul național de facturare electronică RO e-Factura.

Detalieri esențiale:

• Ministerul de Finanțe explică punctual că termenul limită pentru transmiterea facturilor în RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, acesta fiind calculat pe zile calendaristice, din ziua următoare celei în care a fost emisă factura și expiră in cea de-a 5-a zi, indiferent că aceasta este o zi lucrătoare sau nelucrătoare;

Instituția oferă și un exemplu: dacă o factură este emisă pe data de 5 august, termenul începe să curgă din ziua următoare, respectiv din 6 august, și se consideră încheiat în data de 10 august, subliniind că o factură transmisă în sistemul RO e-Factura pe 11 august se consideră a fi transmisă cu întârziere.