MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 februarie 2025

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 februarie 2025

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 februarie 2025

 

Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, raportul legislativ periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank specializat în fiscalitate din România. Publicat la fiecare 15 zile, acest material oferă o sinteză clară a principalelor acte normative emise de autoritățile române în domeniul fiscal. Scopul nostru este să vă ajutăm să înțelegeți mai ușor modificările legislative și să le aplicați corect, într-un mediu fiscal aflat într-o continuă schimbare.

În această ediție, vă aducem în atenție mai multe noutăți importante, printre care:

Ordinul ANAF nr. 206/2025, care aprobă noile modele ale declarațiilor 101 privind impozitul pe profit, reflectând modificările recente din Codul fiscal, inclusiv raportarea impozitului minim pe cifra de afaceri și pierderile fiscale recuperabile;
Ordinul ANAF nr. 128/2025, care actualizează documentele utilizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală, revizuind formulare existente, dar și introducând unele noi;
Ordinul MF nr. 255/2025, care reglementează câteva aspect de raportare contabilă pentru ONG-uri și grupurile de impozit pe profit;

Pe lângă aceste modificări legislative, vă prezentăm și alte informații oficiale de interes:

O decizie a Curții Constituționale a României, recent emisă și încă nepublicată în Monitorul Oficial, prin care judecătorii au declarat neconstituționale două prevederi din Codul de procedură fiscală referitoare la răspunderea în solidar, considerându-le insuficient de clare și susceptibile de interpretări abuzive;
O acțiune recentă a ANAF de verificare a tranzacțiilor cu autoturisme de lux, în cadrul căreia autoritățile au aplicat sancțiuni semnificative de sute de mii de lei pentru nerespectarea reglementărilor fiscale și au extins verificările și asupra altor contribuabili.

Toate aceste noutăți fiscale sunt structurate într-un format accesibil, astfel încât să puteți înțelege rapid și eficient implicațiile lor.

Ordinul ANAF nr. 206/2025 pentru aprobarea modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare a formularelor 101 “Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal “Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”

Publicare: Monitorul Oficial nr. 140 din 18 februarie 2025

Dată de intrare în vigoare: începând cu declararea obligațiilor anuale aferente anului fiscal 2024/anului modificat care începe în anul 2024

Sumar: Ordinul actualizează modelul, conținutul și instrucțiunile de completare pentru formularele de declarare a impozitului pe profit (Declarațiile 101) de către plătitorii individuali, precum și de către grupuri fiscale.

Detalieri esențiale:

• Prin acest act normativ, Agenția Națională de Administrare Fiscală a actualizat formularele 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”, pentru a reflecta în declarații modificările aduse Codului fiscal prin legi și ordonanțe din ultimii ani (este vorba, printre altele, de Legea nr. 296/2023, OUG nr. 115/2023 și OUG nr. 115/2024).
• Noutățile din formularele 101 vizează modul de raportare a impozitului minim pe cifra de afaceri, pierderile fiscale recuperabile și eliminarea unor facilități fiscale anterior disponibile pentru contribuabili;
• O modificare esențială constă în introducerea unor rânduri suplimentare în formularul 101, care permit evidențierea distinctă a impozitului pe profit stabilit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Această măsură se aplică contribuabililor cu o cifră de afaceri anuală de peste 50 milioane de euro, în cazul în care impozitul pe profit calculat este inferior celui minim;
• De asemenea, în formular a fost inclus un nou câmp pentru raportarea pierderilor fiscale care pot fi recuperate în limita a 70% din profiturile impozabile realizate în următorii cinci ani consecutivi, începând cu anul 2024;
• O altă schimbare importantă este eliminarea rândului aferent deductibilității costului de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale, ca urmare a abrogării acestei facilități. În aceeași idee, din formularul 101 a fost eliminat și rândul privind valoarea impozitului pe profit scutit aferent caselor de marcat, care anterior era cuprins în calculul final al impozitului datorat;
• Totodată, și noile reglementări introduse prin OUG nr. 115/2024 privind deducerea suplimentară pentru activitățile de cercetare-dezvoltare sunt acum reflectate în formularele de raportare fiscală. Astfel, contribuabilii care beneficiază de această facilitate și care datorează impozit minim pe cifra de afaceri vor avea posibilitatea de a evidenția în mod distinct valoarea dedusă conform acestei facilități.

Ordinul ANAF nr. 128/2025 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de control a Direcției generale antifraudă fiscală

Publicare: Monitorul Oficial nr. nr. 120 din 10 februarie 2025

Dată de intrare în vigoare: 10 februarie 2025

Sumar: Ordinul ANAF nr. 128/2025 aduce mai multe modificări importante în activitatea Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF), vizând formularistica folosită de inspectorii acestei direcții în activitatea lor de control și investigare a fraudelor fiscale.

Detalieri esențiale:

• Ordinul aduce modificări la formulare existente, dar introduce în același timp și documente noi care vor fi utilizate de inspectorii de antifraudă fiscală;
• Procesul-verbal de control a fost revizuit astfel încât să includă și dreptul contribuabilului, prevăzut de Codul de procedură fiscală, de a exprima un punct de vedere față de constatările inspectorilor în cinci zile de la comunicarea documentului;
• Ordinul introduce un nou document procedural, denumit „Somație”, care trebuie comunicat contribuabililor înainte de a fi sesizate organele de urmărire penală pentru refuzul de a furniza documentele necesare controlului, precum și un „Proces-verbal de prelevare probe”, necesar pentru realizarea activității de prelevare a probelor de marcaje și eșantioane de bunuri/produse ambalate;
• În documentele „Invitație” și „Somație” au fost incluse prevederi conform cărora termenul acordat contribuabilului pentru a răspunde poate fi prelungit, în condiții justificate, cu acordul conducătorului organului fiscal;
• În plus, pentru a respecta GDPR, Ordinul ANAF a eliminat din cuprinsul actelor de control utilizate de inspectorii antifraudă fiscală anumite date cu caracter personal, cum ar fi codul numeric personal și adresa de domiciliu a reprezentantului contribuabilului.

Ordinul MF nr. 255/2025 cu privire la reglementarea unor aspecte de raportare contabilă

Publicare: Monitorul Oficial nr. 135 din 14 februarie 2025

Dată de intrare în vigoare: începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024

Sumar: Ordinul introduce reglementări specifice pentru raportarea contabilă a ONG-urilor și a grupurilor de impozit pe profit.

Detalieri esențiale:

• În cazul ONG-urilor, Ministerul Finanțelor a stabilit formatul și condițiile de depunere a declarației privind situația de trezorerie pentru exercițiul financiar 2024, aceasta fiind similară celei utilizate pentru anul anterior;
• Declarația este obligatorie pentru ONG-urile care au beneficiat de finanțări precum subvenții, sponsorizări sau sume redirecționate din diverse impozite (pe profit, pe venitul microîntreprinderilor sau pe cel datorat de persoanele fizice), iar în document trebuie evidențiate atât sumele primite, cât și cele utilizate;
• Totodată, Ordinul include și o variantă simplificată a acestei declarații privind situația de trezorerie, destinată entităților cu finanțări anuale care nu depășesc plafonul de 100.000 lei;
• Pentru grupurile de impozit pe profit, actul normativ clarifică tratamentul contabil al cheltuielii cu impozitul minim pe cifra de afaceri, precizând că aceasta trebuie înregistrată la nivelul persoanei juridice responsabile a grupului fiscal, în contul 697, corespunzător valorii din contul 441;
• Noile prevederi se aplică începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului 2024 sau, pentru entitățile cu un exercițiu financiar diferit, începând cu primele situații financiare anuale încheiate la o dată ulterioară datei de 1 ianuarie 2024.

Deși nu sunt acte normative publicate în Monitorul Oficial, detaliem în continuare și alte informații oficiale relevante.

Comunicat CCR: Judecătorii declară neconstituționale două prevederi legate de răspunderea în solidar

Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici

Sumar: CCR a declarat neconstituționale două dintre prevederile privind răspunderea solidară a firmelor pentru datoriile debitorilor insolvabili, cerând clarificări legislative și o mai mare detaliere a acestora, pentru a preveni abuzurile autorităților fiscale.

Detalieri esențiale:

• Curtea Constituțională a României (CCR) a decis, pe 18 februarie 2025, că articolele 25 alin. (3) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală sunt neconstituționale. Aceste prevederi reglementează răspunderea solidară a persoanelor juridice în relație de control cu debitorii insolvabili sau insolvenți, dar judecătorii au considerat că formulările acestor reglementări sunt insuficient de clare și previzibile;
• Judecătorii Curții au subliniat că textele respective sunt insuficient elaborate, nefiind suficient de precise și previzibile pentru a asigura o aplicare corectă și echitabilă.
• Dispozițiile declarate neconstituționale reglementează responsabilitatea solidară a persoanelor juridice care se află într-o relație de control cu un debitor insolvabil sau insolvent, stipulând două condiții prin care o persoană juridică poate răspunde solidar cu debitorul: existența unor raporturi contractuale semnificative cu clienții sau furnizorii debitorului, respectiv cu angajații sau prestatorii de servicii ai debitorului. Însă, Curtea a observat că aceste condiții nu sunt detaliate suficient, ceea ce poate duce la aplicări abuzive ale legii;
• Decizia Curții Constituționale s-a concentrat pe faptul că reglementările respective sunt prea vagi și pot lăsa loc pentru interpretări arbitrare din partea autorităților fiscale. Practic, consideră CCR, acestea oferă autorităților fiscale o marjă largă de apreciere, care poate duce la situații inechitabile și la abuzuri, având în vedere că persoanele juridice nu pot ști în mod clar când se aplică răspunderea solidară. Curtea a subliniat că pentru a se asigura o aplicare corectă a normelor fiscale, este necesar ca legea să stabilească criterii clare și specifice pentru evaluarea îndeplinirii condițiilor care atrag răspunderea solidară;
• Curtea Constituțională a dispus ca reglementările criticate să fie modificate pentru a oferi un cadru mai precis și mai previzibil, protejând astfel drepturile persoanelor juridice;
• Decizia CCR va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial și va avea efecte imediate, suspendând efectele prevederilor neconstituționale pentru o perioadă de 45 de zile. Dacă Parlamentul sau Guvernul nu corectează legea în termenul stabilit de 45 de zile, articolele respective își vor înceta definitiv aplicabilitatea.

Comunicat ANAF – Tranzacțiile cu autoturisme de lux, în vizorul Fiscului

Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici

Sumar: ANAF investighează tranzacțiile cu autoturisme de lux din UE, descoperind plăți în numerar și intermedieri frauduloase în România, aplicând sancțiuni majore și extinzând verificările din domeniu.

Detalieri esențiale:

◦ ANAF, prin Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), a demarat o serie de controale ce vizează tranzacțiile cu autoturisme de lux achiziționate din Uniunea Europeană. În prima etapă, au fost selectate 30 de persoane fizice care au cumpărat vehicule în valoare totală de 2 milioane de euro, fiecare depășind suma de 50.000 de euro;
◦ Investigațiile au arătat că peste 60% dintre aceste achiziții au fost realizate, de fapt, în România, prin intermediari care au vândut mașinile prin anunțuri online, târguri auto sau la comandă, folosind plăți în numerar. Deși documentele de achiziție indicau proveniența din străinătate, în realitate, tranzacțiile s-au efectuat pe teritoriul național;
◦ Pentru nerespectarea reglementărilor privind disciplina financiară, ANAF a aplicat 11 sancțiuni contravenționale în valoare totală de aproximativ 450.000 lei. De asemenea, s-au solicitat informații suplimentare de la autoritățile fiscale din statele membre UE pentru a verifica entitățile înscrise pe documentele de înmatriculare prezentate în România;
◦ În perioada următoare, controalele vor continua asupra altor 200 de persoane fizice care au efectuat achiziții similar;
◦ ANAF recomandă cumpărătorilor să verifice legalitatea documentelor de achiziție și să evite plățile în numerar peste plafoanele admise de legislația fiscală (10.000 lei către o persoană juridică și 50.000 lei între două persoane fizice), întrucât acestea pot genera probleme juridice și pot face obiectul unor investigații suplimentare.