MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale publicate în perioada 25 august – 10 septembrie
Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un material periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank de fiscalitate din România. Acest raport, publicat o dată la 15 zile, are scopul de a inventaria și sintetiza cele mai importante acte normative emise de autoritățile române în domeniul fiscal pentru a oferi cititorilor o perspectivă clară și concisă asupra schimbărilor legislative, facilitând înțelegerea și aplicarea corectă a reglementărilor în acest domeniu dinamic.
În această ediție veți găsi detalii despre modificările recente și noutățile importante din sfera fiscalității, structurate într-un format ușor de parcurs – analizăm, printre altele, Ordonanța de urgență care introduce amnistia fiscală pentru datoriile restante finalul lunii august, precum și Ordinul ANAF care reglementează notificarea de conformare RO e-TVA.
Pe lângă actualizările legislative, punctăm și o serie de comunicate sau anunțuri oficiale recente emise de autorități, pentru că oferă explicații și clarificări relevante pentru contribuabili și profesioniști.
Fie că sunteți specialist în fiscalitate, antreprenor sau cetățean interesat de aceste noutăți, Monitorul Fiscal vă ajută să rămâneți informat și să navigați eficient prin complexitatea legislației fiscale.
OUG nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicare: Monitorul Oficial nr. 905 din 6 septembrie 2024
Dată de intrare în vigoare: 6 septembrie 2024
Sumar: Ordonanța reglementează un mecanism de amnistie fiscală care permite tuturor contribuabililor cu datorii restante la 31 august 2024 să beneficieze de anularea dobânzilor și penalităților, cu condiția stingerii datoriilor principale până la 25 noiembrie 2024. De asemenea, actul mai stabilește și o serie de bonificații pentru companiile care-și plătesc la timp impozitele pentru acest an, ele urmând să primească anul următor o sumă de 3% din valoarea impozitelor, acordată sub forma unei compensări cu obligații fiscale viitoare.
Detalieri esențiale:
• Amnistia fiscală se adresează tuturor contribuabililor cu datorii restante la 31 august 2024, inclusiv persoanelor juridice, fizice, autorităților locale și instituțiilor publice. Amnistia acoperă atât diferențele de obligații bugetare principale declarate suplimentar, cât și datoriile stabilite prin decizii de impunere emise în urma controalelor fiscale în curs la data de 6 septembrie 2024;
• Accesarea mecanismului se face prin depunerea unei cereri de anulare a accesoriilor, la care ANAF va emite o decizie favorabilă de anulare a accesoriilor sau una de respingere, urmând ca MF să emită o procedură specială pentru aplicarea amnistiei care trebuie publicată în Monitorul Oficial până cel târziu la finalul acestei luni;
• Pentru persoanele juridice, mecanismul stabilește că dobânzile, penalitățile și alte accesorii aferente obligațiilor bugetare restante la 31 august 2024 pot fi anulate dacă sunt îndeplinite patru condiții principale: stingerea tuturor obligațiilor bugetare principale până la 25 noiembrie 2024, achitarea tuturor obligațiilor cu scadența între 1 septembrie 2024 și data transmiterii cererii de anulare a accesoriilor, depunerea tuturor declarațiilor fiscale și depunerea cererii de anulare până la 25 noiembrie 2024. Aceste prevederi nu se aplică obligațiilor care fac obiectul proceselor penale sau celor stabilite prin hotărâri penale definitive;
• Pentru persoanele fizice, amnistia permite, pe lângă anularea datoriilor accesorii, și anularea a 25% sau chiar 50% din datoriile principale. Mai exact, persoanele fizice cu datorii sub 5.000 lei pot beneficia de anularea a 50% din datoriile principale, iar dacă datoriile sunt peste 5.000 lei, se poate obține anularea unui procent de 25% din valoarea lor totală;
• OUG introduce și o serie de bonificații de 3% din impozitele pe acest an pentru companiile bun-platnice, indiferent de regimul fiscal pe care-l aplică (impozit pe profit, microîntreprindere). În cazul grupului fiscal, bonificația se aplică la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă. Bonificațiile se acordă din oficiu pentru companiile care au depuse toate declarațiile fiscale, și-au achitat la timp impozitele pe 2024 și nu înregistrează nicio altă obligație fiscală/bugetară restantă la termenul de 25 iunie 2025;
• Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale viitoare. Și pentru acordarea bonificației va trebui emisă o procedură, acest ordin având un termen de emitere de 45 de zile de la publicarea acestei OUG în Monitorul Oficial.
Ordinul ANAF nr. 6.234/2024 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului “Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și a procedurii de transmitere a notificării
Publicare: Monitorul Oficial nr. 887 din 3 septembrie 2024
Dată de intrare în vigoare: 3 septembrie 2024
Sumar: Actul normativ aprobă modelul și conținutul formularului ”Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și procedura de transmitere a notificării.
Detalieri esențiale:
• Notificarea de conformare RO e-TVA conține informații privind diferențele semnificative identificate de ANAF între valorile completate de plătitorul de TVA prin decontul de taxă (formularul 300) și valorile generate de autorități în decontul precompletat RO e-TVA pe baza datelor fiscale pe care ANAF le are la dispoziție;
• Verificările se efectuează doar la rândurile 9, 10 și 11 din decontul de TVA, deci pentru operațiunile privind TVA colectată din livrările locale cu cote de TVA de 5%, 9% și 19%;
• Notificarea de conformare pentru e-TVA se transmite până la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de TVA, iar contribuabilii care primesc acest document au un termen de răspuns de 20 de zile pentru a verifica și a transmite înapoi către ANAF explicații și justificări asupra diferențelor de TVA comunicate de instituție. Vă reamintim că până la finalul acestui an, termenul de răspuns, precum și sancțiunile pentru nerespectarea lui au fost amânate, ele urmând să se aplice din 2025;
• Semnalăm în acest context că ANAF a început deja să emită companiilor, începând cu 5 septembrie, asemenea notificări.
Legea nr. 244/2024 pentru modificarea alin. (1) al art. 100 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și stabilirea unor măsuri fiscale
Publicare: Monitorul Oficial nr. 899 din 5 septembrie 2024
Data publicării: 1 octombrie 2024
Sumar: Legea majorează în Codul fiscal plafonul până la care veniturile din pensii sunt neimpozabile.
Detalieri esențiale:
• Suma neimpozabilă lunară din pensii, pentru stabilirea venitului impozabil, crește de la 2.000 lei la 3.000 lei, ceea ce înseamnă că impozitul de 10% se va aplica doar pentru sumele ce depășesc acest nou plafon;
• Măsura intră în vigoare începând cu veniturile aferente lunii octombrie.
Deși nu sunt acte normative publicate în Monitorul Oficial, detaliem în continuare și două comunicate și un ghid publicate recent atât de ANAF, cât și de Ministerul de Finanțe.
Comunicat ANAF – Noi teste de consistență pentru verificarea raportărilor SAF-T
Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici
Sumar: Prin acest comunicat, ANAF a dat publicității 11 noi teste suplimentare pe care companiile le pot aplica pentru a verifica corectitudinea datelor transmise prin fișierele SAF-T.
Detalieri esențiale:
◦ Aceasta este a doua serie de teste de consistență a datelor SAF-T publicate de ANAF după cele anunțate în 9 martie 2023, atunci când instituția a făcut publice 22 asemenea verificări;
◦ Noile teste se concentrează pe acuratețea informațiilor din secțiunea „General Ledger Entries”, acestea fiind aplicabile, după cum precizează comunicatul ANAF, companiilor care aplică alte norme decât cele din Contabilitatea facturilor – societățile cu Tax Account Basis (H.2) diferit de I (Invoice Accounting);
◦ Testele verifică, printre altele, dacă se corelează câmpurile „Tax Type/Tax Code” cu procentele de taxă aplicate și valorile taxei („Tax Amount”) raportate sau dacă există înregistrări cu valoare diferită de zero pentru conturile care încep cu “4426”, “4427” sau “4428”;
◦ Comunicatul ANAF care le însoțește mai punctează că aceste teste nu sunt limitative, astfel încât contribuabilii pot aplica orice alte teste consideră necesar pentru a verifica corectitudinea datelor raportate prin fișierele SAF-T.
◦ După aplicarea acestor teste, contribuabilii pot rectifica declarațiile SAF-T în cazul în care identifică erori, iar dacă ANAF constată inconsistențe și acestea nu sunt corectate, se vor aplica sancțiuni.
Ghid oficial ANAF – aplicarea și utilizarea sistemului RO e-TVA
Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici
Sumar: Ghidul publicat de autoritățile fiscale explică implementarea decontului precompletat RO e-TVA și detaliază procesul de accesare prin Spațiul Privat Virtual a secțiunii dedicate sistemului, unde contribuabilii pot vizualiza și verifica datele precompletate.
Detalieri esențiale:
• Ghidul „RO e-TVA” explică implementarea sistemului de deconturi de TVA precompletate în România, începând cu 1 august 2024. Documentul reiterează că sistemul, destinat persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, facilitează completarea automată a deconturilor de TVA (D300), utilizând datele existente în sistemele informatice ale ANAF și Ministerului Finanțelor.
• Documentul publicat de ANAF reia informațiile principale legate de modul de funcționare a sistemului RO e-TVA: Decontul precompletat este transmis contribuabililor prin mijloace electronice până la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere, dar nu constituie titlu de creanță. În caz de diferențe semnificative între valorile raportate de contribuabil și cele precompletate, ANAF va notifica electronic contribuabilul. Notificările de conformare RO e-TVA sunt trimise dacă diferențele depășesc un anumit prag de semnificație, iar contribuabilii trebuie să verifice și corecteze informațiile, dacă este necesar.
• Ghidul oferă și informații tehnice despre modul de utilizare a funcțiilor secțiunii e-TVA de pe site-ul ANAF, despre transmiterea și corectarea erorilor tehnice, precum și despre verificarea eventualelor diferențe în raportările de TVA.
• Mai exact, Ghidul punctează elementele pentru utilizarea secțiunii RO e-TVA din Spațiul Privat Virtual (SPV) și detaliază pașii necesari pentru accesarea și gestionarea deconturilor precompletate de TVA. În principiu, utilizatorii se autentifică prin portalul ANAF, similar cu accesul la e-Factura și e-Transport. În interfața e-TVA, se pot căuta înregistrările utilizând criterii precum CIF, tip de document, ID solicitare sau dată. Documentele pot fi descărcate în format PDF, iar utilizatorii pot solicita rapoarte detaliate. Sesizările tehnice se trimit prin SPV, secțiunea „Asistență tehnică servicii informatice”.
Anunț MF, republicat – clarificări privind modul de calcul a termenului de transmitere a facturilor în sistemul RO e-Factura
Publicare: pagina de internet a instituției, aici
Sumar: După ce fusese publicată inițial ca o postare pe pagina de Facebook a Ministerului de Finanțe, clarificarea cu privire la termenul de transmitere a facturilor emise în sistemul RO e-Factura a fost preluată de minister și pe site-ul propriu sub forma unui comunicat.
Detalieri esențiale:
• Comunicatul, publicat în secțiunea dedicată e-Factura de pe site-ul Ministerului de Finanțe, la o rubrică nou-înființată de Anunțuri, reia exact aceleași informații apărute inițial pe pagina de Facebook a instituției;
• Ministerul de Finanțe explică punctual că termenul limită pentru transmiterea facturilor în RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, acesta fiind calculat pe zile calendaristice, din ziua următoare celei în care a fost emisă factura și expiră in cea de-a 5-a zi, indiferent că aceasta este o zi lucrătoare sau nelucrătoare;
• Instituția oferă și două exemple:
◦ dacă o factură este emisă pe data de 5 august, termenul începe să curgă din ziua următoare, respectiv din 6 august, și se consideră încheiat în data de 10 august, subliniind că o factură transmisă în sistemul RO e-Factura pe 11 august se consideră a fi transmisă cu întârziere;
◦ în cazul unei facturi emise pe 31 iulie, aplicând același raționament, ultima zi în care contribuabilii pot trimite prin sistem factura ar fi 5 august.