
MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 februarie – 10 martie 2025
Este 10 martie, deci timpul pentru o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un material periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank de fiscalitate din România. În acest raport, pe care îl publicăm o dată la 15 zile, inventariem și sintetizăm cele mai importante acte normative emise de autoritățile române în domeniul fiscal, pe perioada analizată. Obiectivul nostru este să vă oferim o perspectivă clară și concisă asupra celor mai recente evoluții legislative din acest domeniu dinamic.
Ca de obicei, veți găsi în această ediție detalii despre cele mai recente reglementări și modificări legislative, toate structurate într-un format accesibil și clar, pentru a facilita înțelegerea și reținerea informațiilor relevante. Subiectele acestei ediții:
• OUG nr. 5/2025, care amână cu încă patru luni, până la 1 iulie 2025, înființarea structurilor județene din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală;
• Ordinul ANAF nr. 252/2025, care actualizează formularele de înregistrare fiscală 010, 013 și 700;
• Ordinul ANAF nr. 247/2025, care aprobă procedura de înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente fără cod de identificare fiscală, prin intermediul notarilor publici.
Pe lângă aceste modificări legislative, vă prezentăm și alte informații oficiale de interes:
• Un comunicat ANAF prin care instituția avertizează asupra unei campanii de SMS-uri false trimise în numele Fiscului român care urmăresc obținerea frauduloasă de date personale și financiare de la destinatari;
• Un ghid informativ elaborat ANAF despre depunerea Declarației unice în 2025.
Vă invităm să explorați în detaliu toate informațiile utile prezentate în ediția de azi.
Ordonanță de Urgență nr. 5/2025 privind unele măsuri din domeniul social și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicare: Monitorul Oficial nr. 181 din 28 februarie 2025
Dată de intrare în vigoare: 28 februarie 2025
Sumar: Actul normativ amână pentru a doua oară înființarea structurilor județene din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală, noul termen de operaționalizare pentru aceste unități fiind stabilit pentru 1 iulie 2025.
Detalieri esențiale:
• Ordonanța de Urgență nr. 5/2025 amână, pentru a doua oară, termenul de operaționalizare a structurilor județene din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF), stabilind acum ca acestea să devină funcționale la 1 iulie 2025. Inițial, aceste unități județene urmau să fie înființate începând cu 1 ianuarie 2025, conform OUG nr. 23/2024, însă termenul a fost amânat prima dată prin OUG nr. 132/2024 pentru 1 martie 2025, iar acum, prin noua ordonanță, a fost decalat cu încă patru luni;
• Această reorganizare a ANAF presupune trecerea de la o structură exclusiv regională a DGAF la una mixtă, cu unități antifraudă atât la nivel regional, cât și la nivel județean. În prezent, DGAF funcționează doar prin direcții regionale, fiecare dintre acestea acoperind mai multe județe;
• Structurile județene antifraudă sunt introduse pentru a îmbunătăți eficiența controalelor și a combate mai rapid evaziunea fiscală, deoarece actuala organizare generează probleme logistice și costuri ridicate. Inspectorii antifraudă trebuie să se deplaseze frecvent pe distanțe mari pentru verificări, ceea ce implică cheltuieli considerabile pentru combustibil și întreținerea autoturismelor, timp de lucru redus efectiv pe teren și oboseală crescută pentru personal, ceea ce poate afecta calitatea controalelor și chiar crește riscul de accidente rutiere;
• Amânarea termenului până la 1 iulie este necesară pentru a permite ANAF să pregătească în mod corespunzător implementarea noii structuri teritoriale. În acest sens, instituția lucrează la reorganizarea direcțiilor regionale antifraudă, redistribuirea personalului existent către județe și organizarea de concursuri pentru recrutarea de noi inspectori antifraudă. De asemenea, sunt în derulare proceduri pentru dotarea unităților județene cu autoturisme și echipamente necesare desfășurării activității, precum și pentru stabilirea unor noi proceduri de lucru adaptate structurii județene;
• Trebuie punctat că noua organizare nu desființează structurile regionale ale DGAF, ci le completează cu unități județene, ceea ce ar trebui să asigure o mai bună acoperire a teritoriului și o intervenție mai rapidă în cazurile de fraudă fiscală. În plus, reorganizarea prevede și reintroducerea unor funcții publice specifice în cadrul DGAF, precum inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector șef direcție antifraudă și inspector șef serviciu antifraudă.
Ordinul ANAF nr. 252/2025 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal
Publicare: Monitorul Oficial nr. 183 din 3 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: 3 martie 2025
Sumar: Ordinul ANAF actualizează formularele de înregistrare fiscală 010, 013 și 700 pentru a permite înscrierea de noi obligații fiscale în vectorul fiscal al contribuabililor – impozitul suplimentar pe cifra de afaceri din sectorul bancar și impozitul pe construcții speciale.
Detalieri esențiale:
• ANAF a emis Ordinul nr. 252/2025 pentru a modifica și completa formularele de înregistrare fiscală ale contribuabililor, astfel încât să reflecte noile obligații fiscale introduse prin modificările recente ale Codului fiscal;
• Ordinul adaugă în vectorul fiscal două tipuri de impozite cu caracter permanent:
◦ Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri pentru instituțiile de credit (datorat de persoanele juridice române și sucursalele din România ale băncilor străine);
◦ Impozitul pe construcții speciale („taxa pe stâlp”), reintrodus de la 1 ianuarie 2025 (aplicabil persoanelor juridice române și străine cu activități în România, fiind exceptate doar instituțiile publice, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, asociațiile, fundațiile și alte persoane juridice fără scop patrimonial);
• Pentru a permite reflectarea lor în vectorul fiscal al contribuabililor, actul normativ modifică trei formulare esențiale pentru înregistrarea și declararea obligațiilor fiscale:
◦ Formularul 010 – pentru persoane juridice, asocieri și entități fără personalitate juridică;
◦ Formularul 013 – pentru contribuabili nerezidenți cu activitate în România prin sedii permanente;
◦ Formularul 700 – pentru modificarea electronică a înregistrărilor fiscale și radierea acestora;
• Actualizările din Ordinul ANAF 252/2025 sunt necesare pentru alinierea la schimbările introduse prin Legea nr. 290/2024, care reglementează impozitul suplimentar pe cifra de afaceri a instituțiilor de credit, și OUG nr. 156/2024, care reintroduce impozitul pe construcții speciale, aplicabil unui spectru larg de contribuabili;
• Reamintim că impozitul suplimentar pe cifra de afaceri din sectorul bancar trebuie declarat și plătit trimestrial, iar impozitul pe construcții speciale are termen de declarare pe data de 25 mai a anului pentru care se datorează, iar plata sa se poate face în două tranșe egale până la 30 iunie, respectiv 31 octombrie.
Ordinul ANAF nr. 247/2025 pentru aprobarea Procedurii privind înregistrarea fiscală, la solicitarea notarilor publici, a persoanelor nerezidente care nu dețin cod de identificare fiscală în sensul art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
Publicare: Monitorul Oficial nr. 181 din 28 februarie 2025
Dată de intrare în vigoare: 18 februarie 2025
Sumar: Ordinul aprobă procedura prin care notarii publici pot solicita înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente care nu dețin cod de identificare fiscală, opțiune reglementată în luna noiembrie prin OUG nr. 132/2024 care a modificat Codul de procedură fiscală.
Detalieri esențiale:
• Ordinul ANAF nr. 247/2025 stabilește procedura de înregistrare fiscală a persoanelor nerezidente, la solicitarea notarilor publici, în cazul în care acestea nu dețin un cod de identificare fiscală, în condițiile în care OUG nr. 132/2024 a reglementat în luna noiembrie această posibilitate;
• Potrivit actului normativ publicat de ANAF, noua procedură este aplicată de compartimentul specializat al organului fiscal central competent, care corespunde unității în a cărei evidență este înregistrat notarul public solicitant;
• Notarii publici trimit solicitările de înregistrare fiscală către ANAF prin intermediul unei aplicații informatice gestionate de Centrul Național pentru Informații Financiare. Această procedură asigură un flux electronic eficient și securizat al datelor necesare pentru atribuirea codului fiscal persoanelor nerezidente. Sistemul nu este încă funcțional, iar Ordinul ANAF precizează că Fiscul va anunța Uniunea Națională a Notarilor Publici din cu cel puțin 15 zile înainte ca acesta să devină operațional;
• Pentru înregistrarea unei persoane fizice nerezidente, notarul trebuie să furnizeze date esențiale precum numele, prenumele, data și locul nașterii, sexul, adresa de domiciliu în străinătate, date de contact și informații despre actul de identitate. De asemenea, trebuie menționat codul de identificare fiscală din țara de rezidență (dacă există), precum și o justificare a solicitării de înregistrare fiscală;
• În cazul persoanelor juridice nerezidente, notarul trebuie să transmită denumirea entității, forma juridică, data înființării, codul de identificare fiscală din statul de rezidență, adresa sediului social și date de contact. Solicitarea trebuie să includă și în aceste cazuri motivația înregistrării fiscale în România;
• Pentru orice solicitare, trebuie anexate documente doveditoare privind identitatea persoanei fizice sau juridice nerezidente. Aceste documente trebuie să fie valabile la momentul depunerii cererii și să fie emise de autoritățile competente din statul de rezidență, precum registrele de comerț sau instituții similare;
• Cererile depuse de notari trebuie soluționate în cel mult cinci zile lucrătoare;
• Compartimentul fiscal va verifica existența unui cod de identificare fiscală în registrul contribuabililor: dacă persoana nerezidentă este deja înregistrată, se comunică notarului codul fiscal existent iar în cazul în care nu există o înregistrare anterioară, se atribuie un nou cod fiscal și se emite certificatul de înregistrare fiscală.
Deși nu sunt acte normative publicate în Monitorul Oficial, detaliem în continuare și alte informații oficiale relevante.
Comunicat ANAF: Campanie de SMS-uri false trimise în numele instituției
Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici
Sumar: ANAF a avertizat în 5 martie asupra unor tentative de fraudă prin SMS, care implică numele instituției și prin care se încearcă în mod fraudulos obținerea de date personale de la contribuabili.
Detalieri esențiale:
• ANAF avertizează contribuabilii asupra unor SMS-uri false transmise în numele instituției, prin care sunt informați în mod fals că le-au fost poprite conturile, fiind îndrumați să acceseze un link. Aceste mesaje nu sunt autentice și urmăresc furtul de date personale și financiare.
• Instituția subliniază că ANAF comunică oficial doar prin Spațiul Privat Virtual (SPV) sau prin Poșta Română cu confirmare de primire și nu solicită date personale prin SMS sau e-mailuri neoficiale.
• Contribuabilii sunt sfătuiți să ignore și să șteargă aceste mesaje, fără a accesa link-urile indicate. Pentru informații oficiale, aceștia pot contacta Call Center ANAF la 031.40.39.160.
Ghid ANAF – Material informativ despre depunerea Declarației unice 2025
Publicare: Comunicatul prin care ANAF anunță publicarea Broșurii informative este disponibil pe pagina de internet a instituției, aici, iar ghidul propriu-zis este accesibil aici
Sumar: ANAF a publicat un material informativ despre Declarația unică 2025 (Formular 212), destinat persoanelor fizice care au realizat venituri în 2024 și trebuie să declare impozitul și contribuțiile sociale aferente.
Detalieri esențiale:
◦ ANAF recomandă transmiterea electronică a formularului prin Spațiul Privat Virtual sau platforma e-Guvernare, dar permite și depunerea fizică direct la sediile fiscale sau prin poștă, cu confirmare de primire (în aceste cazuri, data depunerii declarației în format hârtie va fi considerată data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștă);
◦ Instituția precizează că, pentru contribuabilii fără acces la internet, unitățile ANAF oferă calculatoare pentru completarea și depunerea declarației, iar funcționarii fiscali sunt disponibili pentru asistență;
◦ Declarația unică se completează și se depune de către:
▪ persoanele fizice care în anul 2024 au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din străinătate și care datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal;
▪ persoanele fizice care optează în cursul anului 2025 pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS).
◦ Termenele pentru depunerea declarației unice în 2025:
▪ pentru veniturile realizate în anul 2024 – până la data de 26 mai 2025 inclusiv, în vederea declarării venitului realizat și stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit și a contribuțiilor sociale;
▪ oricând în cursul anului 2025, pentru declararea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției.