MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 martie 2025

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 februarie – 10 martie 2025

MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 10 – 25 martie 2025

 

Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, o publicație periodică realizată de The Tax Institute, primul think tank dedicat fiscalității din România. Publicat la fiecare 15 zile, acest material oferă o sinteză clară și detaliată a celor mai recente modificări legislative din sfera fiscalității, furnizând informații esențiale pentru companii și profesioniști. Scopul nostru este să vă ajutăm să înțelegeți și să asimilați rapid schimbările legislative care pot avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri.

În această ediție detaliem:

Ordinul ANAF nr. 402/2025, care extinde lista documentelor fiscale ce pot fi emise prin pot fi emise prin intermediul centrului de imprimare masivă, fiind valabile fără semnătura si ștampila organului fiscal emitent;
Ordinul ANAF nr. 299/2025, care actualizează Declarația unică 112;
Ordinul ANAF nr. 382/2025, care introduce o nouă declarație fiscală (D 397) obligatorie pentru platformele de transport alternativ;
Ordinul MF nr. 361/2025, care stabilește valoarea tichetelor culturale pentru următoarele șase luni;
OUG nr. 11/2025, care modifică punctual Codul fiscal pentru a reinstitui cota unică de impozitare de 10% pentru pensiile de serviciu, după ce CCR a declarat neconstituțională impozitarea lor progresivă;
Decizia CCR nr. 49/2025, care a declarat neconstituționale două prevederi din Codul de procedură fiscală – acestea sunt suspendate de drept în acest moment și vor înceta definitiv dacă nu sunt modificate în 45 de zile.

În plus față de aceste noutăți legislative, vă prezentăm și alte informații oficiale de interes:

Două comunicate ANAF prin care instituția avertizează asupra unor noi tentative de fraudă, de data aceasta prin e-mail-uri și apeluri telefonice false, care se folosesc numele instituției pentru a obține de la contribuabili date personale sau bancare și chiar efectuarea de plăți;
O informare ANAF privind menținerea cotei zero de impozitare pentru anumite venituri transfrontaliere, în care instituția a confirmat că state precum Austria, Elveția, Germania, Olanda și Polonia nu și-au modificat regimul fiscal pentru dobânzi, redevențe ori comisioane în relația cu România.

Monitorul Fiscal este oricând și pentru oricine un ghid esențial pentru a naviga cu succes prin complexitatea legislației fiscale, aflată în permanentă schimbare, așa că vă invităm să explorați mai jos în detaliu toate informațiile utile prezentate în ediția de azi.

Ordinul ANAF nr. 402/2025 pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masivă a unor acte administrative fiscale și procedurale

Publicare: Monitorul Oficial nr. 253 din 24 martie 2025

Dată de intrare în vigoare: 24 martie 2025

Sumar: Ordinul extinde cu peste 15 poziții lista actelor administrative fiscale care pot fi emise prin centrul de imprimare masivă, fiind valabile fără semnătură și ștampilă.

Detalieri esențiale:

• Ordinul extinde categoriile de acte administrative fiscale şi procedural care pot fi emise de către organele fiscale din cadrul ANAF prin intermediul centrului de imprimare masivă și care sunt valabile fără semnătura si ștampila organului fiscal emitent;
• Anterior pe listă erau prezente 39 de tipuri de documente fiscale și procedurale, iar prin acest nou Ordin ANAF lista a fost completată astfel încât la acest moment include 56 de astfel de acte administrative;
• Lista a fost completată cu acte precum:

◦ Decizie de radiere, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare;
◦ Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult;
◦ Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii;
◦ Notificare pentru nedepunerea declarațiilor recapitulative (formular 390 VIES);
◦ Notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor;
◦ Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor (formular 701);
◦ Decizie de declarare în inactivitate;
◦ Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de înregistrare a contractelor de închiriere;
◦ Notificare privind nedeclararea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice;
◦ Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice;
◦ Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice.

Ordinul ANAF nr. 299/2025 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”

Publicare: Monitorul Oficial nr. 220 din 13 martie 2025

Dată de intrare în vigoare: începând cu veniturile aferente lunii martie 2025

Sumar: Declarația 112 a fost actualizată, din ea fiind eliminate câmpurile care permiteau raportarea facilităților fiscale pentru activitățile IT, construcții, agricultură și industria alimentară,

Detalieri esențiale:

• Ordinul actualizează Declarația 112, astfel încât formularul să reflecte noutățile fiscale reglementate de OUG nr. 156/2024 vizând eliminarea facilităților fiscale din IT, construcții și sectorul agro-alimentar, precum și prelungirea măsurii care permite și în 2025 scutirea sumei de 300 de lei din salariul minim de taxe salariale;
• În linii mari, actualizările operate la formularul 112 includ:

◦ Modificări în Anexa 1.1 și Anexa 1.2: Au fost eliminate rubricile destinate angajatorilor din IT, construcții și domeniul agro-alimentar care aplicau facilități fiscale (Anexa 1.1 „Anexa angajator”) și secțiunile dedicate acestor facilități din Anexa 1.2 „Anexa asigurat”;
◦ Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale”: Din Anexa 2 au fost eliminate contribuțiile sociale aferente persoanelor încadrate în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 2, 5 și 7 din Codul fiscal;
◦ Redenumirea categoriilor de salariați: Nomenclatorul „Tip asigurat” din Anexa 4 a fost modificat, eliminând categoriile de salariați din agricultură, industria alimentară și IT care nu mai beneficiază de facilități fiscale;
◦ Actualizarea temeiurilor legale pentru măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă”, la Secțiunile A și B din formular;
◦ Pe lângă aceste noutăți care vizau strict modificările fiscale din OUG nr. 156/2024, în formularul 112 au fost făcute actualizări și la Nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului” (Anexa 3), acolo unde au incluse noi categorii de asigurați: „Rezerviști voluntari dispăruți, răpiți sau căzuți în captivitate” și „Rezerviști voluntari în perioada în care nu participă la instruire”;

• Formular 112 actualizat se utilizează începând cu declararea veniturilor aferente lunii martie 2025.

Ordinul ANAF nr. 382/2025 privind aprobarea modelului și conținutului formularului 397 “Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”

Publicare: Monitorul Oficial nr. 242 din 19 martie 2025

Dată de intrare în vigoare: în 60 de zile de la publicare (15 mai 2025)

Sumar: Ordinul ANAF introduce o nouă declarație informativă (D 397) care va trebui completată lunar de operatorii de platforme digitale cu activități de ride-sharing.

Detalieri esențiale:

• Actul normativ introduce formularul fiscal 397 „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”, destinat exclusiv operatorilor platformelor digitale de ride-sharing;
• Măsura vizează creșterea transparenței fiscale, prin raportarea detaliată a activităților intermediate prin platformele digitale, pentru identificarea și controlul veniturilor obținute din transportul alternativ de companii și de conducătorii auto care activează în acest domeniu. ANAF argumentează necesitatea introducerii formularului prin existența unui risc sistemic de evaziune fiscală în acest sector de activitate, constatat din datele din 2023 care arată că aproximativ 60.000 de șoferi nu au fost declarați oficial ca angajați. Potrivit ANAF, formularul 397 va permite ANAF să coreleze informațiile raportate de platformele digitale cu cele existente în bazele sale de date, facilitând identificarea veniturilor nedeclarate și conformarea legală a operatorilor din domeniul transportului alternativ;
• Declarația 397 trebuie completată și depusă lunar, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare. Declarația se transmite în format electronic, iar eventualele omisiuni sau erori se corectează prin depunerea unei noi declarații corect completate care va înlocui formularul depus inițial.

Ordin MF nr. 361/2025 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025

Publicare: Monitorul Oficial nr. 244 din 20 martie 2025

Dată de intrare în vigoare: începând cu luna aprilie 2025

Sumar: Ordinul reglementează valoarea sumelor care pot fi acordate salariaților sub formă de tichete culturale pentru primul semestru al anului în curs.

Detalieri esențiale:

• Actul normativ stabilește că valoarea lunară a tichetelor culturale pentru semestrul I din 2025 rămâne la 220 lei, similar cu semestrul II din 2024. În schimb, valoarea tichetelor acordate ocazional crește la 450 lei/eveniment, comparativ cu 440 lei în semestrul anterior.
• Valori reglementate de Ordinul MF nr. 361/2025 se aplică începând cu luna aprilie și vor fi valabile și pentru primele două luni din semestrul următor, respectiv august și septembrie 2025.

OUG nr. 11/2025 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Publicare: Monitorul Oficial nr. 225 din 13 martie 2025

Dată de intrare în vigoare: 13 martie 2025

Sumar: Ordonanța reinstituie regimul fiscal anterior pentru impozitarea pensiilor de serviciu, în contextul în care o Decizie CCR recentă a declarat neconstituțională impozitarea progresivă a acestor pensii.

Detalieri esențiale:

• Actul normativ modifică Legea Codului fiscal, astfel încât să o pună în acord cu Decizia CCR nr. 724 din 19 decembrie 2024, care a stabilit că mecanismul de impozitare progresivă a pensiilor speciale este neconstituțional;
• În acest context, Guvernul a renunțat la impozitarea progresivă și a reglementat în Codul fiscal modalitatea de stabilire a impozitului anterioară modificărilor declarate neconstituționale. Mai exact, s-a reinstituit și pentru pensiile de serviciu cota unica de impozitare de 10%, precum și mecanismul uzual de calcul, reținere și plată a impozitului pe venitul din pensii care prevede că această cotă de taxare se va aplica tuturor pensiilor care depășesc plafonul lunar de 3.000 de lei.

Decizia CCR nr. 49/2025 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 25 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

Publicare: Monitorul Oficial nr. 237 din 18 martie 2025

Dată de intrare în vigoare: 18 martie 2025

Sumar: Decizia Curții Constituționale a României, publicată în Monitorul Oficial pe 18 martie 2025, a declarat neconstituționale două dintre prevederile Codului de procedură fiscală vizând răspunderea solidară a firmelor pentru datoriile debitorilor insolvabili. Odată cu oficializarea Deciziei CCR, prevederile respective sunt suspendate de drept și pot fi modificate de Parlament sau Guvern în cel mult 45 de zile, în caz contrar ele și vor înceta definitiv aplicabilitatea după expirarea acestui termen.

Detalieri esențiale:

• Curtea Constituțională a României a decis că articolele 25 alin. (3) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală sunt neconstituționale decizia Curții fiind publicată în Monitorul Oficial pe 18 martie 2025, ceea ce le face inaplicabile începând cu această dată;
• Prevederile declarate neconstituționale reglementează răspunderea solidară a persoanelor juridice care se află într-o relație de control cu un debitor insolvabil sau insolvent, pe baza a două condiții: existența unor raporturi contractuale semnificative cu clienții sau furnizorii debitorului, respectiv cu angajații sau prestatorii de servicii ai debitorului.
• Judecătorii Curții au subliniat că textele sunt insuficient elaborate, nefiind suficient de precise și previzibile pentru a asigura o aplicare corectă și echitabilă. Lipsa de claritate a reglementărilor poate duce la aplicări abuzive și interpretări arbitrare din partea autorităților fiscale. Decizia Curții Constituționale arată că este necesară stabilirea unor criterii clare și specifice pentru evaluarea îndeplinirii condițiilor care atrag răspunderea solidară, astfel încât să se asigure o aplicare corectă a normelor fiscale;
• Prevederile declarate neconstituționale au fost momentan suspendate, iar dacă Parlamentul sau Guvernul nu le modifică în cel mult 45 de zile (calculate începând cu 18 martie 2025), pentru a le pune în acord cu decizia CCR, acestea își vor înceta definitiv aplicabilitatea.

Deși nu sunt acte normative publicate în Monitorul Oficial, detaliem în continuare și alte informații oficiale relevante.

Comunicate ANAF: Noi tentative de fraude care se folosesc de numele instituției

Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici și aici

Sumar: ANAF a avertizat în două comunicate de presă succesive asupra unor noi tentative de fraudă prin e-mail-uri și apeluri telefonice, care implică numele instituției și prin care se încearcă în mod fraudulos obținerea de date personale de la contribuabili sau efectuare de plăți.

Detalieri esențiale:

• ANAF avertizează contribuabilii cu privire la tentativele de fraudă desfășurate prin e-mailuri false, care pretind rambursări de taxe și îi îndeamnă pe destinatari să acceseze linkuri suspecte pentru a furniza date personale;
• Instituția semnalează de asemenea o campanie de fraudă prin telefon, în care atacatorii se prezintă ca angajați ANAF prin tehnici de phone spoofing (falsificarea ID-ului de apelant) pentru a părea oficiali, cu scopul de a obține date bancare sau personale;
• ANAF recomandă contribuabililor să nu ofere informații personale sau bancare prin telefon sau e-mail fără verificarea identității solicitantului prin canalele oficiale ale instituției și subliniază că ea comunică electronic doar prin Spațiul Privat Virtual (SPV).

Informare ANAF – menținerea cotei zero în legislația internă a statelor cu care România are încheiate Convenții de evitare a dublei impuneri

Publicare: pe pagina de internet a instituției, aici

Sumar: ANAF a publicat un material informativ despre menținerea cotei zero de impozitare pentru diverse tipuri de venituri transfrontaliere între România și mai multe state cu care există convenții de evitare a dublei impuneri (CEDI.

Detalieri esențiale:

◦ Austria: Conform Convenției dintre România și Austria, dobânzile plătite unui rezident român nu sunt supuse impozitării la sursă în Austria. Austria a confirmat că nu există modificări ale legislației sale interne privind impozitarea acestor tipuri de venituri;
◦ Elveția: Conform convenției bilaterale, redevențele plătite din Elveția către rezidenți români nu sunt supuse impozitării la sursă și sunt impozabile doar în statul de rezidență a beneficiarului efectiv. Autoritățile fiscale competente din Elveția au informat că până la momentul comunicării (20.01.2025) nu au introdus în legislația lor internă impozitarea la sursă a redevențelor plătite nerezidenților, astfel că, exact ca și în anii precedenți, redevențele vor fi impozabile numai în statul în care beneficiarul efectiv al redevențelor este rezident;
◦ Germania: Potrivit convenției, dobânzile plătite unui rezident român este de 0% atâta timp cât Germania nu introduce în legislația sa reținerea la sursă a acestor tipuri de venituri. Germania a confirmat că prevederile interne nu au fost modificate, menținând astfel cota zero pentru aceste dobânzi​;
◦ Hong Kong: Regiunea Administrativă Specială Hong Kong nu percepe impozit cu reținere la sursă asupra dobânzilor plătite nerezidenților, iar acest regim rămâne neschimbat, conform confirmărilor făcute autorităților române. Astfel, dobânzile obținute de rezidenți români din Hong Kong continuă să beneficieze de cota zero conform convenției​;
◦ Olanda: Deși Olanda a introdus o lege de reținere la sursă pentru plăți de dobânzi și redevențe începând cu 2021, aceasta se aplică doar în situații specifice (jurisdicții cu fiscalitate redusă și cazuri de abuz fiscal). România nu este inclusă pe lista jurisdicțiilor cu fiscalitate redusă, astfel încât, în principiu, rezidenții români continuă să beneficieze de cota zero pentru veniturile din dobânzi și redevențe din Olanda​;
◦ Polonia: Conform acordului bilateral, Polonia nu aplică impozit prin reținere la sursă pentru comisioanele plătite nerezidenților, iar acest tratament fiscal se menține. Comisioanele sunt impozabile doar în statul de rezidență al beneficiarului efectiv​, iar Polonia a confirmat că nu a modificat acest tratament fiscal în legislația sa internă.