
MONITOR FISCAL. Noutățile fiscale esențiale din perioada 25 martie – 10 aprilie 2025
Astăzi vă prezentăm o nouă ediție a Monitorului Fiscal, un material periodic realizat de The Tax Institute, primul think tank de fiscalitate din România. Scopul acestui raport, publicat bilunar, este de a oferi o sinteză clară și utilă a celor mai recente modificări legislative din domeniul fiscal, facilitând înțelegerea și aplicarea corectă a reglementărilor într-un mediu dinamic și complex.
În această ediție, analizăm o serie de noutăți importante:
• Ordinul ANAF nr. 407/2025, care scutește în mod expres de depunerea raportării SAF-T profesiile liberale, precum și ONG-urile, asociațiile de proprietari și unitățile de cult în cazul în care acestea își țin contabilitatea în partidă simplă;
• OUG nr. 21/2025, care aduce modificări semnificative la impozitul pe construcții speciale, inclusiv o reducere a cotei de impozitare și o bonificație de 10% pentru contribuabilii care îl plătesc anticipat;
• Ordinele MF nr. 484/2025 și 486/2025, care majorează valorile tichetelor de masă și de creșă începând cu luna aprilie și până în septembrie inclusiv;
• Ordinul ANAF nr. 468/2025, care prevede modificări la formularele de înregistrare fiscală și la tipurile de obligații fiscale care formează vectorul fiscal;
• Ordinul ANAF nr. 472/2025, care reglementează procedura pentru înregistrarea reprezentanților persoanelor juridice străine care datorează ICAS în România;
• Cinci Ordine comune ale ANAF și Autorității Vamale Române, care introduc reguli mai stricte, declarații și proceduri noi pentru operatorii economici care activează în domeniul produselor accizabile și sunt încadrați la risc fiscal ridicat;
Indiferent dacă sunteți specialist în fiscalitate, antreprenor sau simplu contribuabil interesat, Monitorul Fiscal vă oferă instrumentele necesare pentru a rămâne informat și pentru a naviga cu succes printre schimbările legislative. Vă invităm să explorați în detaliu explicațiile prezentate în această ediție.
Ordin ANAF nr. 407/2025 pentru modificarea anexei nr. 5 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal
Publicare: Monitorul Oficial nr. 310 din 8 aprilie 2025
Dată de intrare în vigoare: 8 aprilie 2025
Sumar: Ordinul ANAF nr. 407/2025 aduce modificări importante în ceea ce privește obligația de depunere a declarației informative D406 (fișierul SAF-T), vizând în special clarificarea și extinderea listei entităților exceptate de la transmiterea acestei raportări.
Detalieri esențiale:
• Ordinul 407/2025 aduce claritate și elimină o serie de necorelări între obligațiile declarative și capacitatea reală a contribuabililor de a le îndeplini, protejând categoriile de entități care, prin natura activității și a regimului contabil, nu pot genera fișiere SAF-T;
• Cea mai semnificativă modificare este introducerea scutirii de la raportarea SAF-T pentru toate persoanele fizice care desfășoară activități în regim de profesii liberale (a căror activitate este organizată și reglementată prin legi speciale), precum și pentru formele asociative prin care acestea funcționează (birouri, societăți profesionale etc.).;
• A doua categorie majoră exceptată este reprezentată de ONG-uri, asociații de proprietari și unități de cult (biserici), dar doar în cazul în care acestea își țin contabilitatea în partidă simplă. Aceste entități au fost anterior enumerate explicit ca având obligația de depunere, ceea ce a generat confuzii și critici din partea profesioniștilor contabili, în condițiile în care aceste structuri nu dispun de informațiile necesare completării fișierului SAF-T. Ordinul corectează această inadvertență și aliniază prevederile cu realitatea practică;
• Modificările introduse de Ordinul 407/2025 sunt rezultatul consultărilor cu mediul profesional, în special cu Camera Consultanților Fiscali (CCF), care a atras atenția asupra dificultății tehnice de a aplica obligația SAF-T acestor entități. ANAF a argumentat că, în absența unor instrumente contabile conforme cu cerințele SAF-T, menținerea obligației ar fi contrară principiilor fiscale europene, motiv pentru care a decis să acorde scutire expresă celor care au o contabilitate simplificată.
OUG nr. 21/2025 pentru modificarea și completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicare: Monitorul Oficial nr. 300 din 4 aprilie 2025
Dată de intrare în vigoare: 4 aprilie, dar se aplică începând cu anul fiscal 2025
Sumar: OUG modifică regimul fiscal al impozitului pe construcții speciale (cunoscut și ca „taxa pe stâlp”).
Detalieri esențiale:
• OUG modifică Titlul X din Codul fiscal vizând actualizări semnificative la impozitarea construcțiilor speciale;
• Deși a intrat în vigoare din 4 aprilie, OUG precizează că noutățile de taxare se aplică începând cu anul fiscal 2025;
• Se introduc cote diferite de impozitare: Cota inițială de 1% pentru impozitul pe construcții speciale este înlocuită cu două cote diferențiate, mai mici: 0,5% aplicabilă valorii nete a construcțiilor pentru care nu se datorează impozit pe clădiri și 0,25% pentru construcțiile aflate în folosință prin contracte de administrare, concesiune sau închiriere de la stat sau autorități locale;
• Se specifică în mod expres că impozitul se aplică doar construcțiilor de pe teritoriul României, fiind excluse cele din marea teritorială a României;
• Se clarifică modul de determinare a valorii nete a construcțiilor, aceasta fiind definite ca valoarea evidențiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare
construcțiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora);
• Pentru construcțiile aflate în patrimoniul public/privat al statului sau UAT-urilor, cota de impozit se aplică asupra valorii construcțiilor din contractele/acordurile sau celelalte acte juridice prin care se constituie drepturile de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere;
• Sunt reglementate reguli mai clare pentru contribuabilii care datorează acest impozit și care nu funcționează pe toata durata unui an fiscal. Mai exact, se stabilește că pentru contribuabilii nou-înființați, impozitul este datorat de la înființare, fiind calculat pentru construcțiile deținute la 30 de zile de la înregistrare, în timp ce cei care se radiază trebuie să recalculeze impozitul în funcție de perioada propriu-zisă de activitate dintr-un an fiscal;
• Sunt clarificate și termenele de declarare și plată pentru contribuabilii care folosesc un an fiscal diferit de cel calendaristic: aceștia trebuie să declare impozitul pe construcții speciale până pe data de 25 a lunii a cincea a anului fiscal modificat, iar plățile trebuie efectuate în două tranșe egale, până în ultima zi a lunilor a șasea, respectiv a zecea a anului fiscal modificat;
• Se introduce o bonificație de 10% pentru plata integrală a impozitului pe construcții speciale – de ea pot beneficia contribuabilii care achită impozitul anticipat, până la data de 25 mai a anului în curs (pentru cei cu an fiscal suprapus cu anul calendaristic), respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat (pentru cei care au an fiscal diferit de cel calendaristic).
Ordin MF nr. 484/2025 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2025
Publicare: Monitorul Oficial nr. 276 din 28 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: începând cu luna aprilie 2025
Sumar: Ordinul reglementează valoarea sumelor care pot fi acordate salariaților sub formă de tichete de masă pentru primul semestru al anului în curs.
Detalieri esențiale:
• Actul normativ stabilește că valoarea lunară a tichetelor de masă pentru semestrul I din 2025 crește cu 14 bani, la 40,18 lei;
• Noua valoare a tichetelor de masă se aplică începând cu luna aprilie și va fi valabilă și pentru primele două luni din semestrul următor, respectiv august și septembrie 2025.
Ordin MF nr. 486/2025 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2025
Publicare: Monitorul Oficial nr. 275 din 28 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: începând cu luna aprilie 2025
Sumar: Ordinul reglementează valoarea sumelor care pot fi acordate salariaților sub formă de tichete de creșă pentru primul semestru al anului în curs.
Detalieri esențiale:
• Actul normativ stabilește că valoarea lunară a tichetelor de creșă pentru semestrul I din 2025 crește cu 10 lei începând cu luna aprilie, până la suma de 670 de lei;
• Noua valoare reglementată de Ordinul MF nr. 486/2025 se aplică timp de șase luni, începând cu luna aprilie, deci va fi valabilă și pentru primele două luni din semestrul următor, respectiv august și septembrie 2025.
Ordin ANAF nr. 468/2025 privind completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, precum și privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal
Publicare: Monitorul Oficial nr. 302 din 7 aprilie 2025
Dată de intrare în vigoare: 7 aprilie 2025
Sumar: Ordinul reglementează o serie de modificări la formularele de înregistrare fiscală a contribuabililor, inclusiv la tipurile de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, precum și aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central.
Detalieri esențiale:
• ANAF stabilește prin acest act normativ mai multe modificări ale formularelor 015 și 700 pentru a permite actualizarea vectorului fiscal de către companiile străine din sectoarele petrol și gaze naturale fără sediu permanent în România cu impozitul suplimentar pe cifra de afaceri pentru (acesta va putea fi declarat printr-un nou câmp în formularele menționate).
• De asemenea, tot prin acest Ordin, se adaugă posibilitatea declarării taxelor datorate de către firmele străine care activează în domeniul jocurilor de noroc și nu sunt obligate să-și înregistreze un sediu permanent în România;
• Alte modificări incluse în Ordin vizează clarificarea competenței organelor fiscale în administrarea firmelor nerezidente, dar înregistrate în scop de TVA în România prin reprezentanți fiscali încadrați la categoria contribuabililor mari și mijlocii. Administrarea fiscală a acestor contribuabili va fi făcută de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul reprezentantului fiscal;
• Prin acest Ordin ANAF desemnează și organul fiscal competent pentru analiza „Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale” al firmelor străine care își stabilesc locul conducerii efective în România. În astfel de situații, organul fiscal competent pentru primirea și analiza Chestionarului va fi cel în a cărui rază teritorială contribuabilul nerezident urmează să exercite gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor.
Ordin ANAF nr. 472/2025 pentru aprobarea Procedurii și condițiilor de înregistrare a reprezentanților persoanelor juridice străine prevăzute la art. 46^2 alin. (1^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care sunt obligate să calculeze, să declare și să plătească impozitul specific pe cifra de afaceri prevăzut la art. 46^2 din Legea nr. 227/2015, precum și a modelului și conținutului formularului 178 “Decizie privind aprobarea/respingerea cererii pentru desemnarea reprezentantului potrivit art. 46^2 alin. (13) din Codul fiscal”
Publicare: Monitorul Oficial nr. 303 din 7 aprilie 2025
Dată de intrare în vigoare: 7 aprilie 2025
Sumar: Ordinul reglementează procedura și formularul pentru înregistrarea reprezentanților persoanelor juridice străine care datorează ICAS în România.
Detalieri esențiale:
• Ordinul publicat de ANAF reglementează procedura și condițiile prin care reprezentanții persoanelor juridice străine, ce desfășoară activități în sectoarele
petrol și gaze naturale pe teritoriul României, se pot înregistra pentru a îndeplini
obligațiile fiscale referitoare la impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), în contextul în care acest impozit a fost extins prin OG nr. 3/2025 astfel încât să se aplice și companiilor străine care nu au sediu permanent în România, dar care efectuează livrări de bunuri sau servicii în acest domeniu pe teritoriul național. Conform noilor reguli din Codul fiscal, companiile din UE pot alege să își îndeplinească direct obligațiile fiscale sau să desemneze un reprezentant, în timp ce cele din afara UE sunt obligate să-și desemneze un reprezentant pentru calcularea, declararea și plata ICAS, precum și pentru constituirea de garanții (reamintim că acești contribuabili trebuie să constituie o garanție suplimentară de 1 milion de euro, care poate fi executată în cazul nerespectării obligațiilor de plată a ICAS);
• Prin acest nou Ordin, ANAF introduce formularul 178 pentru aprobarea sau respingerea cererilor de desemnare a reprezentanților fiscali, precum și o
procedură pentru înregistrarea reprezentanților persoanelor juridice străine.
Ordinul ANAF nr. 417/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) și la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicare: Monitorul Oficial nr. 262 din 26 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: 26 martie 2025
Sumar: Ordinul stabilește criteriile de evaluare a riscului fiscal al contribuabililor care activează în domeniul produselor accizabile.
Detalieri esențiale:
• Ordinul ANAF emis în comun cu Autoritatea Vamală Română reglementează criteriile pentru evaluarea riscului fiscal la plătitorii de accize în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat;
• Criteriile care califică un contribuabil ca fiind cu risc fiscal:
1. operatorii economici nou-înființați sau la care au fost preluate părțile sociale în ultimele 12 luni;
2. operatorii economici care nu au desfășurat activități economice în ultimele 12 luni;
3. operatorii economici care au fost declarați inactivi și care au fost reactivați, în ultimele 12 luni;
4. operatorii economici care îndeplinesc cel puțin două din următoarele criterii: nu au sedii secundare, nu au active patrimoniale, nu au fonduri financiare necesare achizițiilor de produse accizabile;
5. operatorii economici care au fost autorizați în domeniul produselor accizabile în ultimele 12 de luni;
6. operatorii economici care nu au desfășurat activități economice în domeniul produselor accizabile în ultimele 36 de luni;
7. operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una din situațiile următoare: în ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, pentru care s-a dispus executarea garanției și a fost începută procedura de executare silită / în ultimele 12 luni nu au depus la termen declarațiile fiscale / în ultimii 5 ani au beneficiat de eșalonări și/sau restructurări și nu au respectat graficul de eșalonare sau de plată / au asociați sau administratori care au mai fost asociați sau administratori în alte societăți în trecut, care au fost inactive fiscal, radiate, înstrăinate sau care au intrat în insolvență, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment.
Ordinul ANAF nr. 415/2025 pentru aprobarea modelului și conținutului “Declarației pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească în regim suspensiv operatorii economici prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care au calitatea de destinatari înregistrați”, precum și a modalității de declarare
Publicare: Monitorul Oficial nr. 264 din 26 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: 26 martie 2025
Sumar: Ordinul ANAF introduce o Declarație pe propria răspundere pe care trebuie să o întocmească destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal, atunci când primesc produse accizabile în regim suspensiv, privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească în regim suspensiv operatorii economici prevăzuți la art. 375 alin. (11) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care au calitatea de destinatari înregistrați”, precum și modalitatea de declarare.
Detalieri esențiale:
• Actul normativ stabilește modelul Declarației pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească în regim suspensiv operatorii economici care au calitatea de destinatari înregistrați și care prezintă risc fiscal ridicat;
• Această declarație se depune în scris la autoritatea vamală teritorială competentă din punctul de vedere al autorizării;
• În ea vor fi cuprinse date precise despre cantitățile punctuale de alcool și băuturi alcoolice, precum și de tutun prelucrat sau de produse energetice pe care operatorii economici urmează să le achiziționeze intracomunitar în regim suspensiv de accize, menționând și societățile de la care se vor face achizițiile respective.
Ordinul ANAF nr. 416/2025 pentru aprobarea modelului și conținutului “Declarației pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum operatorii economici prevăzuți la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și care sunt înregistrați la autoritatea vamală teritorială competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili, care dețin și doresc să comercializeze produsele accizabile care se află în cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane”, precum și a modalității de declarare
Publicare: Monitorul Oficial nr. 264 din 26 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: 26 martie 2025
Sumar: Ordinul ANAF introduce o Declarație pe propria răspundere pe care trebuie să o întocmească contribuabilii care se ocupă de distribuție și comercializare angro a produselor accizabile aflate într-un antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane și care au fost încadrați la risc fiscal ridicat.
Detalieri esențiale:
• Actul normativ stabilește modelul unei Declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum operatorii economici considerați cu risc fiscal care dețin produse accizabile aflate în cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane;
• Această declarație se depune în scris la autoritatea vamală teritorială competentă din punctul de vedere al autorizării;
• Operatorii vor declara cantitățile punctuale de băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice pe care urmează să le elibereze pentru consum din antrepozitul fiscal deținut de un terț.
Ordinul ANAF nr. 418/2025 privind stabilirea activității de monitorizare și control al activității desfășurate de destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat
Publicare: Monitorul Oficial nr. 262 din 26 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: 26 martie 2025
Sumar: Ordinul ANAF emis în comun cu Autoritatea Vamală Română introduce un set de măsuri stricte de monitorizare și control pentru activitatea destinatarilor înregistrați cu risc fiscal ridicat care intenționează să achiziționeze produse accizabile.
Detalieri esențiale:
• Actul normativ stabilește o procedură cu mai mulți pași pentru monitorizarea și controlul destinatarilor înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat:
1. Depunerea declarației pe propria răspundere. După notificarea din partea autorității vamale, destinatarul înregistrat trebuie să depună în scris la autoritatea vamală teritorială declarația pe propria răspundere privind intenția de a primi produse accizabile.
2. Emiterea deciziei de constituire a garanției. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la depunerea declarației, autoritatea vamală emite decizia privind valoarea garanției necesare (aceasta va fi calculată la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care destinatarul intenționează să o primească, care să acopere riscul neplății accizelor).
3. Confirmarea garanției și autorizarea achiziției. După ce operatorul constituie garanția necesară, în termen de alte 5 zile lucrătoare, autoritatea îi confirmă în scris acestuia dreptul de a achiziționa produsele accizabile și în același timp informează autoritatea vamală pe raza căreia vor fi recepționate produsele accizabile, precum și Direcția generală antifraudă fiscală (structura centrală) pentru monitorizare. E important de subliniat că lipsa garanției duce la refuzul autorizării achiziției: dacă garanția nu este constituită în termen sau este mai mică decât cea stabilită, operatorul este informat că nu are dreptul să achiziționeze produsele.
4. Comunicarea recepției și dovada plății anticipate a accizelor. Operatorul economic trebuie apoi să informeze data recepției produselor și să transmită dovada plății anticipate a accizelor, înainte de fiecare livrare.
5. Confirmarea încasării de către trezorerie. Autoritatea vamală transmite situațiile de plată către Trezoreria Statului, iar aceasta are la dispoziție 2 zile lucrătoare pentru a confirma/infirma încasarea accizelor. Acest pas este foarte important pentru că dacă plata nu este confirmată de Trezorerie, se consideră că livrarea nu respectă toate normele legale, astfel că operatorul economic nu va avea voie să comercializeze produsele accizabile respective.
• Procedura se reia ori de câte ori destinatarul înregistrat cu risc fiscal ridicat dorește să achiziționeze noi cantități de produse accizabile. Practic, se depun din nou atât declarația pe propria răspundere (cu noile cantități care urmează să fie achiziționate), cât și o nouă garanție, tot în cuantum de 120% din accizele aferente noilor cantități.
• Destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația ca, lunar, să transmită situația privind achizițiile aferente lunii precedente și situația privind livrările aferente lunii precedente, astfel că procedura elaborată de ANAF și AVR mai stabilește că, în maximum 15 zile lucrătoare de la fiecare termen declarativ, Direcția generală antifraudă fiscală (structura centrală) trebuie să verifice, pentru fiecare operator economic vizat, și evidențierea, declararea și plata accizelor aferente lunii precedente
• Totodată, acești operatori economici cu risc fiscal ridicat sunt monitorizați inclusiv digital prin sistemul EMCS-RO-Riscuri, pentru control continuu.
Ordinul ANAF nr. 420/2025 privind aprobarea regulilor referitoare la constituirea, actualizarea și eliberarea garanției prevăzute la art. 348 alin. (1^1) și la art. 435 alin. (3^2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicare: Monitorul Oficial nr. 261 din 25 martie 2025
Dată de intrare în vigoare: 25 martie 2025
Sumar: Ordinul ANAF emis în comun cu Autoritatea Vamală Română stabilește regulile referitoare la constituirea, actualizarea și eliberarea garanției de 120% pe care trebuie să o depună plătitorii de accize cu risc fiscal ridicat.
Detalieri esențiale:
• Garanția este obligatoriu de constituit de către operatorii economici cu risc fiscal ridicat, fiind vizați concret atât destinatarii înregistrați care intenționează să primească în regim suspensiv produse accizabile, cât și contribuabilii autorizați pentru distribuție și comercializare angro de produse accizabile pe care urmează să le elibereze pentru consum dintr-un antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane;
• Garanția va fi de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească/să o elibereze pentru consum orice operator economic care a fost încadrat la risc fiscal.