Viitorul fiscal al Europei
Agenda legislativă la nivel european și internațional au ca piatră de temelie acordul global cadru al OECD din 2021 privind o soluție pe doi piloni pentru reformarea sistemului internațional de impozitare a profitului. Adoptarea ulterioară a unui impozit minim pe profit („Pilonul doi”) în UE a asigurat faptul că multinaționalele care operează în UE sunt astăzi supuse unei cote efective de impozitare de cel puțin 15%. O convenție multilaterală pentru implementarea celeilalte jumătăți a acordului fiscal global („Pilonul unu”), privind realocarea drepturilor de impozitare asupra profiturilor companiilor multinaționale foarte mari ar trebui să fie deschisă spre semnare în curând, cu condiția ca această convenție să fie ratificată de o masă critică de țări semnatare.
La nivelul UE, negocierile cu privire la unele dintre inițiativele anterioare ale Comisiei rămân în curs de desfășurare, cum ar fi propunerile de creare a unei baze armonizate de impozitare a societăților în UE (BEFIT) sau de actualizare regulilor de impozitare a energiei. Președinția maghiară a Consiliului s-a angajat să promoveze discuțiile cu privire la dosarele fiscale în așteptare, acordând totodată prioritate „combaterii evaziunii fiscale, asigurând securitatea juridică pentru contribuabili și sprijinind angajamentul internațional al UE”.
Inițiativele aflate în desfășurare în Consiliu în domeniul fiscalității se referă la impozitarea energiei, TVA-ul în era digitală, regulile privind prețurile de transfer, Cadrul de impozitare pe venit (BEFIT), Scutirea fiscală mai rapidă și mai sigură – FASTER.
În domeniul impozitării directe, Comisia evaluează două directive pentru combaterea practicilor fiscale abuzive. Prima este Directiva privind cooperarea administrativă (DAC), prin care autoritățile fiscale naționale împărtășesc o cantitate din ce în ce mai mare de informații cu omologii lor din UE. A doua este Directiva Anti-Evaziune Fiscală (ATAD) – o serie de măsuri la nivelul UE împotriva evitării impozitului pe profit. Aceste evaluări vor face un bilanț al regulilor actuale și al eficacității acestora. Apoi, se pot recomanda modificări pentru a consolida sau eficientiza cadrul actual.
În domeniul TVA, Comisia Europeană a desfășurat lucrări pregătitoare privind industria turismului și călătoriilor, analizând potențiala modernizare a normelor TVA pentru agenții de turism, transportul internațional de călători și transportul maritim de pasageri, precum și rambursările pentru turiștii din afara UE, precum și posibilitatea de modificare a regulilor de TVA pentru industria serviciilor financiare și de asigurări.
Comisia poate propune, de asemenea, modificări la Directiva privind impozitarea tutunului, stabilind cote minime de impozitare la nivelul UE pentru produsele din tutun și Directiva privind accizele (privind normele privind accizele la achizițiile transfrontaliere de produse, cum ar fi țigări și vin), ținând cont de obiectivele planului european de combatere a cancerului.
În ultimul mandat, Comisia Europeană a anunțat și alte câteva dosare care nu au fost încă depuse. Acestea includ, de exemplu, o cartă europeană a drepturilor contribuabililor. Această cartă ar identifica barierele fiscale reziduale din cadrul pieței unice (cum ar fi impozitarea lucrătorilor la distanță transfrontalier) și ar recomanda cele mai bune practici din întreaga UE. Alte potențiale inițiative viitoare includ măsuri pentru abordarea rolului „facilitatorilor” în crearea unor structuri fiscale complexe și opace sau pentru promovarea transparenței publice în ceea ce privește plățile fiscale ale multinaționalelor. Planul de acțiune al Comisiei pentru o impozitare echitabilă și simplă s-a angajat, de asemenea, să exploreze modul de utilizare pe deplin a articolului 116 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, pentru a permite adoptarea propunerilor de impozitare prin procedură legislativă ordinară, în anumite circumstanțe.
Echipa The Tax Institute