Toată chinuiala asta cu e-Diverse e degeaba! ANAF nu are de gând să atace marii hoți. Nimic! Zero!

Toată chinuiala asta cu e-Diverse e degeaba! ANAF nu are de gând să atace marii hoți. Nimic! Zero!

Toată chinuiala asta cu e-Diverse e degeaba! ANAF nu are de gând să atace marii hoți. Nimic! Zero!

 

Analizând eficacitatea măsurilor de digitalizare luate de ANAF (casele de marcat electronice, e-Factura, e-TVA, SAF-T șamd), expertul în fiscalitate Gabriel Biriș a explicat că toate aceste eforturi nu rezolvă una din problemele cronice ale bugetului, cum e îmbunătățirea colectării de TVA. „Toată chinuiala asta cu e-Diverse e degeaba!”, a spus Biriș la ediția a V-a a Forumului Economic Român, organizat de FinMedia și publicația Piața Financiară.

El a analizat gap-ul de TVA (diferența dintre ce se colectează si ce ar trebui să fie colectat), datele arătând că în toate țările din jur acesta scade, în vreme ce la noi crește.

„La întâlnirea avută cu ministrul Boloș și echipa domniei sale (incluzând Președintele ANAF și directorul Direcției legislație fiscală din MF), ne-am exprimat dubiile cu privire la eficiența măsurilor adoptate în ceea ce privește reducerea gap-ului, fiind deja evident că nu putem vorbi de reducerea costurilor de conformare, ci de o creștere exponențială a acestora, precum și a riscurilor de a fi amendați pentru nerespectarea diverselor reglementări, chiar dacă astfel de erori nu aduc nici măcar un leu deficit de TVA, aceasta fiind declarată și plătită corect”, spune Biriș.

Consultantul i-a cerut ministrului Boloș și echipei sale să prezinte public cifrele cu privire la structura gap-ului de TVA (adică în ce zone dispare peste o treime din TVA-ul plătit de stat/instituții publice, companii și cetățeni pentru bunurile și serviciile cumpărate de la diverși furnizori).

„Am explicat dlui ministru că, pentru a putea susține avalanșa legislativă generată de domnia sa, avem nevoie să înțelegem dacă măsurile sunt și utile scopului declarat, acela al reducerii fraudei. Or, pentru a evalua utilitatea lor în rezolvarea problemei, trebuie mai întâi să înțelegem de unde vine problema”, explică Gabriel Biriș.

„Am mai trăit în filmul acesta al luptei cu evaziunea: ROI (2010), închiderea a sute de mici afaceri pentru 12 lei găsiți în casă, D088 și anularea codurilor de TVA, falimentarea multor companii românești urmare a campaniei de refuz al dreptului de deducere și trimiterea acestora în penal pe motiv că „știau sau ar fi trebuit să știe” că furnizorii furnizorilor furnizorilor lor ar fi avut „comportament fiscal inadecvat”, etc., etc. și i-am amintit că toate aceste măsuri au afectat doar pe contribuabilii corecți, marii hoți continuând să fure nestingheriți, să își transfere firmele cu datorii la albanezi”, mai spune consultantul fiscal.

Ministrul Boloș i-a transmis că 35% din „gaură” vine din frauda carusel, vreo 30% din insolvențe și 15% evaziune. „Restul de 20% e mister”, mai adaugă Biriș.

El a amintit câteva din măsurile de digitalizare impuse de Fisc.
Toată chinuiala asta cu e-Diverse e degeaba!

• Am introdus casele de marcat cu memorie fiscală și modul de comunicare. Dar de-abia prin 2027 vom putea face analizele de risc.
• Am introdus e-Factura. Mai întâi pentru B2G, apoi B2B iar din 2025 inclusiv pentru B2C, adică pentru consumatorul final.

„Ce probleme are ANAF-ul cu facturile emise pentru consumatorul final? Păi cine emite facturi pentru consumatorii finali? Retailul online și utilitățile, unde gradul de conformare e 100%. De ce vrem noi să știm ce cumpără românii din magazinele online? Habar n-am! Minți bolnave…”, consideră Biriș.

• Ro e-Transport. A devenit principala fabrică de amendat contribuabilii cinstiți. Pe care nu doar că-I amendează, ci le confiscă contravaloarea mărfii. Și nu pe chestii de fond, ci de formă.
• Ro e-TVA, o altă nebunie! ANAF emite pe baza datelor incomplete pe care le are un e-TVA și-l pune pe contribuabil să-și justifice diferențele, care de cele mai multe ori vin din datele incomplete trimise de ANAF. Pe scurt, îl pune și pe contribuabil să muncească degeaba, dar și pe inspector să verifice datele trimise. Adică hai să le dăm inspectorilor de lucru ca nu cumva să aibă timp să alerge după evazioniști!

Biriș a analizat și ponderea în PIB a veniturilor din TVA la buget. „În 2021- a fost de 6,7%. În 2024, estimările noastre arată că aceeași pondere coboară la 6,6%. Asta în condițiile în care ponderea consumului în PIB a crescut și mai mult, unele din cotele reduse de TVA au fost mărite. De asemenea, accizele la combustibil la alcool – care vin și ele cu TVA – au crescut!”, își arată el nedumerirea.

ANAF nu are de gând să atace marii hoți. Nimic! Zero!

Pe lângă toate acestea, specialistul în fiscalitate a menționat că în Planul fiscal se vede „o majorare ciudată” la TVA, începând din 2026.

„În 2026 vedem că ponderea încasărilor din TVA crește la 7,3% de la 6,68%. O asemenea creștere nu prea poți să o faci, în actualul context, decât prin creșteri de taxe. De ce spun că în actualul context? Vedem că niciuna dintre măsurile luate în așa zisa luptă cu evaziunea, nici recentele RO-e diverse, precum RO e-TVA, nu au dus la reducerea gap-ului de TVA!”

Toată chinuiala asta cu e-Diverse e degeaba!

În mod normal, dacă intenția guvernanților noștri și a ministrului de finanțe în special – dl. ministru fiind un fel de arhanghel al luptei cu Marea Evaziune – ar fi trebuit ca gap-ul de TVA să scadă. Dar vedem că, dimpotrivă, el crește!

„Ceea ce-mi sugerează că ANAF nu are de gând să atace marii hoți. Nimic! Zero! ”, conchide expertul în fiscalitate.

 

Gabriel Biriș – Fondator The Tax Institute

 

Articol apărut în Hotnews.ro

Gabriel Biriș
Fondator | + posts